Ny konjunkturprognos från SBAB - Stagflationen på besök

Det höga oljeprisets inflationsimpulser och kreditkrisens negativa konjunkturef-fekter är ett dilemma för centralbankerna. Riksbanken höjer styrräntan redan i sommar men ett lägre oljepris ger utrymme för räntesänkningar nästa år. I ett riskscenario med ytterligare uppgång i oljepriset får Riksbanken hålla kvar styr-räntan på 4,50 procent under de två kommande åren.

Oljeprisets utveckling är centralt för konjunkturen men samtidigt osäkert. För att ta hän-syn till den stora osäkerheten används två olika banor för oljepriset i prognosen. I hu-vudscenariot faller oljepriset till 100 dollar per fat till 2010. I riskscenariot fortsätter olje-priset att stiga till 170 dollar per fat 2010.

Huvudscenario – oljepriset faller till 100 dollar per fat
Den tidigare uppgången i oljepriset och krisen på kreditmarknaden ger en svag interna-tionell konjunktur i år och en dämpad tillväxt även under nästa år. Inflationen kulminerar i år och faller sedan tillbaka.

– Den höga inflationen får Riksbanken att höja styrräntan till 4,50 procent redan i juli. När inflationstoppen passerats kan Riksbanken sänka styrräntan till 4 procent under näs-ta år, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB.

Den svenska konjunkturen dras ner av den internationella kreditkrisen och höga råvaru-priser. BNP-prognosen för i år justeras ner från 2,4 till 2,0 procent men starkare interna-tionell efterfrågan och expansiv finanspolitik får tillväxten att stiga till 2,8 procent 2009 och 3,4 procent 2010.

Riskscenario – oljepriset stiger till 170 dollar per fat
En fortsatt uppgång i oljepriset gör att konjunkturen försvagas ytterligare och nedgången i inflationen fördröjs. Den svenska finanspolitiken antas bli än mer expansiv men BNP-tillväxten blir ändå en halv procentenhet lägre än i huvudscenariot både 2009 och 2010. Inflationstakten blir cirka en halv procentenhet högre båda åren.

– Trots svagare konjunktur tvingar den högre inflationen Riksbanken att hålla kvar styr-räntan på 4,50 procent under de två kommande åren, säger Tomas Pousette, chefseko-nom på SBAB. Även i detta riskscenario är rörliga boräntor fördelaktiga.

Konjunkturbrevet (nr 2) finns i sin helhet på SBAB:s hemsida www.sbab.se.

Nyckeltal, årlig procentuell förändring respektive procent

Huvudscenario – oljepris 100 dollar/fat 2010

USA 4,25 3,00 4,00 4,00
4,00 4,25 4,25 4,25