Varningsklockorna börjar ringa

Varningsklockorna börjar ringa Nu börjar varningsklockorna ringa för den svenska ekonomin. Vissa svaghetstecken kan skönjas i exporten och nästa år får hushållen ett betydligt lägre köpkraftstillskott än i år. Det borde inte bli dags för Riksbanken att höja räntan förrän en bit in på 2003. Det skriver SBAB i sitt senaste konjunkturbrev. Den internationella börsnedgången har nu antagit sådana proportioner att den negativa inverkan på den reala ekonomin kan bli betydande. USA- ekonomin verkar åtminstone för tillfället ha tappat fart och i EMU- området har svaghetstecken åter börjat ta överhanden. - Vi kan inte vänta oss mer än en måttlig återhämtning i den internationella konjunkturen och vi får vara tillfreds om den börjar ge sig tillkänna redan i höst, säger SBAB:s chefsekonom Irma Rosenberg. All dysterhet till trots har den svenska tillväxten överraskat uppåt första halvåret i år, men nu börjar varningsklockorna ringa. Vissa svaghetstecken kan skönjas i exporten och det går inte att i brådrasket räkna med någon större draghjälp därifrån. Nästa år får hushållen ett betydligt lägre köpkraftstillskott än i år. Då kan prövningarna bli större för den svenska ekonomin. - Det borde inte bli dags för Riksbanken att höja räntan förrän en bit in på 2003, säger Irma Rosenberg. För ytterligare information, kontakta: Irma Rosenberg, chefsekonom SBAB, tel 08-614 38 33 eller 0733-604 573 eller irma.rosenberg@sbab.se Barbro Wickman-Parak, ekonom SBAB, tel 08- 614 38 88, 0733-604 578 eller barbro.wickman-parak@sbab.se Annelise Jansson, informationschef SBAB tel 08-614 43 55, 070-637 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se Ytterligare information finns också på www.sbab.se, där konjunkturbrev nr 4 2002 finns. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/09/20020909BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/09/20020909BIT00510/wkr0002.pdf