BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2011

Positivt rörelseresultat i fjärde kvartalet 8 mkr och 33 mkr för helåret

JAN – DEC 2011 I SAMMANDRAG

• Intäkterna uppgick till 256 (339) mkr. I intäkterna för 2010 ingår 93 mkr hänförligt till försäljning av lägenheter i Eolshäll.
  • Rörelseresultatet uppgick till 33 (-34) mkr. Rörelseresultatet för 2010 belastades av engångskostnader om 19 mkr hänförligt till färdigställandet av Eolshäll samt avgångsvederlag till tidigare ledning.
  • Resultat efter skatt uppgick till 23 (-27) mkr.
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,75 (-2,16) kr.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 18 (-60) mkr.
  • Eget kapital per den 31 december 2011 uppgick till 93 (56) mkr och soliditeten till 57 (33) procent.
  • Riktad nyemission om 14 mkr till Didner & Gerge Småbolagsfond genomförd under andra kvartalet.
  • Förändring i placeringsinriktning av redovisningsmedlen under andra kvartalet gav önskad effekt i form av stabilare resultat från och med tredje kvartalet.
  • Styrelsen fastställde i oktober nya långsiktiga finansiella mål för SBC-koncernen.
  • Aktiekapitalet sattes ner vid årsstämman 2011. Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2011. Ingen utdelning lämnades för 2010.

FJÄRDE KVARTALET 2011 I SAMMANDRAG

• Intäkterna uppgick till 65 (67) mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 8 (-11) mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till 4 (-8) mkr.
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,31 (-0,64) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 21 (17) mkr.

(För komplett bokslutskommuniké se bifogad fil)

VD HAR ORDET…

Under det fjärde kvartalet befästes den positiva resultatutvecklingen i koncernen och SBC redovisar ett rörelseresultat på 8 mkr jämfört med -11 mkr samma period föregående år. Det konsekventa arbetet med att ytterligare förbättra kvaliteten och effektivisera våra arbetsprocesser har gett effekt på kostnadssidan och har tillsammans med förändringen i placeringsinriktning av redovisningsmedel bidragit till resultatförbättringen. Samtidigt har omfattningen inom Övrig verksamhet minskat vilket är ytterligare en förklaring till resultatförbättringen. Den starka resultatutvecklingen ger oss en god grund att stå på för att uppnå de långsiktiga finansiella målen.

Det är mycket glädjande att konstatera att 2011 års undersökningar, som genomfördes under kvartalet, visar toppnoteringar för såväl Nöjd Kund Index (NKI) som Nöjd Medarbetar Index (NMI) sedan mätningarna började 2007. Nöjda kunder och nöjda medarbetare är avgörande faktorer för att bibehålla en hållbar positiv finansiell utveckling för ett bolag som SBC.

Ett intensivt arbete med att införa ett nytt fastighetssystem pågår och en stor del av arbetet har utförts under fjärde kvartalet. Fastighetssystemet innehåller bland annat grunddata om kundernas fastigheter, medlemmar, hyresgäster samt aviseringsunderlag för avgifter och hyror. Långsiktigt ger det nya systemet möjligheter till kvalitetsförbättringar. Under första kvartalet 2012 genomförs de sista testerna innan systemet driftsätts. Kostnaderna har belastat resultatet löpande med huvuddelen under det fjärde kvartalet 2011.

Under 2010 fick SBC pris för Sveriges Bästa Kundtjänstmedarbetare och 2011 tog sig SBCs kundtjänst till final i tävlingen Sveriges Bästa Kundtjänst. Finalen avgjordes i januari 2012 och SBC slutade på en hedrande andraplats.

2011 var resultatförbättringsmässigt ett mycket tillfredsställande år för SBC och jag är överlag nöjd med SBCs utveckling. Trots tydliga negativa makroekonomiska effekter till följd av den europeiska skuldkrisen lyckades vi vända de senaste årens negativa resultat till ett positivt rörelseresultat på 33 mkr med ökad finansiell stabilitet som följd. Samtidigt har vi vässat vårt kunderbjudande, ökat både kund- och medarbetarnöjdheten och arbetat med större marknadsfokus. Inom övrig verksamhet har det sista projektet i egen regi – Fotö – slutförts på ett framgångsrikt sätt. Beträffande avvecklingen av den avyttrade verksamheten återstår att fullfölja åtaganden gentemot Skanska och JM. Åtaganden innefattar bland annat garantier vilka är beroende av framtida detaljplaner och prisutvecklingen på bostadsrätter och mark. Avtalen löper till och med utgången av 2015. Åtagandena kan komma att påverka SBCs framtida resultat och ställning såväl positivt som negativt.

SBC kommer under 2012 i än högre grad fokusera på att öka intäkterna genom en systematisk bearbetning av marknaden. Vi har en effektiv och konjunkturokänslig affärsmodell med ett starkt kunderbjudande som vi ska dra nytta av för att ytterligare stärka SBCs marknadsposition.

Med en stärkt finansiell ställning, ett konkurrenskraftigt kunderbjudande och bolagets samlade kompetens ser jag att vi har mycket goda förutsättningar att stärka SBCs position som en ledande aktör på marknaden för förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar. På detta sätt tillförs ett långsiktigt värde till såväl kunder som aktieägare.

Niklas Knight

För ytterligare information hänvisas till:

Niklas Knight, VD och koncernchef

niklas.knight@sbc.se

0709-24 44 30

Karin Iversen, CFO

karin.iversen@sbc.se

0709-42 84 40

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB (publ) är ett av landets ledande företag inom bostadsrätt. Bolagets affärsidé är "Vi skapar och förvaltar värden för bostadsrättsföreningar, bostadsrättsägare och bosparare". SBC tillhandahåller kostnadseffektiva tjänster inom ekonomi, teknik och juridik för bostadsrättsföreningar. SBC har sex kontor runt om i landet med ca 200 anställda. 2011 var koncernens intäkter 256 mkr. Bolaget är noterat på NGM Equity.