På lördag är det Köttbullens dag

Köttbullen har numera en egen dag*, den 23 augusti, och det är något som vi vill uppmärksamma eftersom vi i cirka 60 år har producerat köttbullar åt svenska folket med fokus på hög kvalitet i såväl råvaror som i tillverkningsprocesser.

Vår mest kända köttbulle är Mamma Scans, en smakrik klassiker och mångas favorit. Precis som för alla våra varianter av köttbullar från Scan har köttråvaran svenskt ursprung. Och köttbullen har samma goda smak och har rullats med omsorg i Skara sedan 1970. Den är enkel att värma, passar till det mesta och går hem hos de flesta.

Men redan på under 50-talet rullade vi de första köttbullarna. Dessa rullades för hand och tillverkades med sås i konserv under 50-talet, i mitten av 60-talet började vi sälja frysta, både råa och stekta, köttbullar. I mitten av 60-talet kom en revolutionerande maskin som stansade, inte mindre än, tre köttbullar i taget. I slutet av det årtiondet kom de kylda köttbullarna som var föregångarna till dem som idag heter Mamma Scans.

Idag har vi en kapacitet att tillverka cirka 38 miljoner köttbullar i veckan och förutom Mamma Scan köttbullar finns till exempel Rapsköttbullar av Svensk Rapsgris® vilket ger en naturligt godare smak. Men det finns också så kallade miniköttbullar smaksatt med soltorkad tomat och en variant smaksatt av ost och skinka. Till jul gör vi också de små delikata julköttbullarna och för de som gillar lite extra skjuts i smaken finns köttbullar smaksatta med kryddpeppar.

Köttbullen i sig finns i många matkulturer även om vi svenskar gärna vill se den som något typiskt svenskt så är det serveringen med gräddsås och lingon som är det riktigt typiska för Sverige.

Första gången köttbullen nämns i tryck i Sverige är i Kajsa Wargs kokbok från 1754 men slog inte riktigt igenom förrän i mitten av 1800-talet då köttkvarnen och vedspisen blev vanliga och underlättade arbetet. Innan dess var köttbullen egentligen en frikadell, en kokt bulle.

* Köttbullens dag är enligt vår svenska temakalender som återfinns på temadagar.se

För mer information, kontakta:
Joacim Ekström, Product Manager, 013-23 47 58, 070-610 72 95
HKScan mediejour, tfn: 08-725 85 10

HKScan är den ledande nordiska köttexperten. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa, hållbart producerade gris-, nöt-, fågel- samt lammprodukter, chark och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är dagligvaruhandeln, food service, industri och exportsektorn och våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till ca 50 länder. HKScans omsättning är 2.1 miljarder euro och vi har 7 700 medarbetare, vilket gör oss till ett av Europas ledande köttföretag.