• Scan/

Scan Julskinka av Rapsgris är Svensk Mästare - lanseras vecka 45 i butik

På Chark-SM 2012 korades Scan Julskinka av Rapsgris till Svensk Mästare. Julskinkan är färdigkokt och lanseras vecka 45 till konsument. Rapsgrisen är en unik innovation från Scan. Köttet från rapsgrisen är märkbart saftigare, mörare och mer smakrikt än vanligt griskött; tack vare en bättre fettbalans med högre andel nyttiga, omättade fetter som Omega 3. Detta uppnås på helt naturlig väg genom att grisarna äter svensk kallpressad rapsolja som en del i fodret.

Sveriges bästa charkprodukter koras på Chark-SM utifrån noga ställda kvalitetskrav. Juryn gör blindtest, inga varumärken eller förpackningar delges, varken innan eller under bedömningen. Scans julskinka av Rapsgris vann titeln Svensk Mästare i klassen julskinka. Juryns motivering:

En julskinka med smak utöver det vanliga.
En modern skinka med djup, fyllig köttsmak och väl balanserad sälta.
En skinka i tiden.

- Vi är väldigt glada och stolta över att vår nya julskinka av rapsgris vunnit titeln Svensk Mästare på Chark-SM. Ett ypperligt bevis på produktens höga kvalitet och smak. Rapsgrisen blir på helt naturlig väg mörare och smakrikare samtidigt som den får en nyttigare fettsammansättning. Julskinkan är färdigkokt för bästa resultat, och behöver bara griljeras. Den är underbart saftig och fantastisk god, ett måste på julbordet, säger Christina Wennerbo, produktchef Scan.

Scan Rapsgris julskinka är en naturligt saftigare, mörare och smakrikare skinka. Den finns endast i begränsad volym och är lanserad även till restauranger och storhushåll.

I klassen innovativa produkter på Chark-SM 2012 fick hela rapsgris-konceptet hedersomnämnande.

Bildtext: Martin Andersson, produktgruppchef, och Johan Persson, produktutvecklingschef, mottog pokalen på Chark-SM 2012 där Scan Julskinka Rapsgris utsågs till Svensk Mästare.

Fakta:
Scan Rapsgris julskinka är svensk färdigkokt skinka. Ingredienser: skinka (90%), vatten, salt, druvsocker, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250. Av totala vikten är ca.18% buljong. Julskinkan väger ca 3 kg. Rek ca-pris konsument: 99 kr/kg.

Konceptet Rapsgris
Scan har utvecklat konceptet rapsgris i Sverige tillsammans med svenska grisbönder och med kallpressad svensk rapsolja. Testresultat visar att fodrets sammansättning ger ett kött med en högre andel omättat fett, som Omega 3 samt att köttet blir extra saftigt, mört och lättlagat. I våras lanserades de första produkterna. Satsningen gynnar hela kedjan, från svensk bonde till konsument. De flesta uppfödarna finns i Skaraborg i närheten av Scans anläggning i Skara.

Konceptet kommer från HKScan i Finland som bedrivit forskning kring rybs (närbesläktad växt till raps) som komponent i grisfoder i över fyra år. Köttet lanserades i Finland vid årsskiftet 2011.

Christina Wennerbo, produktchef Scan, tfn: 08-725 81 45

Finns att hämta på HKScans hemsida http://sweden.hkscan.com/ eller kontakta Laila Romu.

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 9,4 Mdr SEK och har 2 500 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22,5 Mdr SEK.

Christina Wennerbo, produktchef Scan