Scan lanserar kryddiga premiumkorvar med hög kötthalt

Korvtrenden håller i sig och intresset för korvar med högre kötthalt ökar. Scan lanserar tre kryddiga premiumkorvar med en kötthalt på hela 90 procent. Köttet i korvarna är svenskt men smakinspirationen kommer från Indien, Italien och Spanien.

- Vi har tagit fram tre grovmalda premiumkorvar för de konsumenter som vill ha en smakrik korv med riktigt hög kötthalt. Chorizon är lite hetare medan Salsiccian och Telicherryn är medium i smakstyrka. De är lite lyxigare korvar som man stolt kan bjuda på även till fest, säger Anna Lind, produktchef Scan.

Premiumkorvarna finns i butik från vecka 13. Varje korv väger ca 120 gram och är producerad enligt SÄRNÄR, vilket innebär att de är helt fria från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein.

Chorizo de Pimentón – en stark spansk korv med mycket smak av paprika och färsk cayennepeppar.

Salsiccia al Limone - en italiensk korv friskt kryddad med lätt citrussmak och rosmarin.

Tellicherry Pepper - med finaste Tellicherry svartpeppar från Malabarkusten, (även kallad pepparkusten), får korven en fruktig styrka och extra kryddig karaktär.

Premiumkorvarna passar utmärkt att använda som tillbehör till en grillbuffé eller som huvudrätt i en måltid. Ät dem gärna med lite lyxigare tillbehör. Ett tips inför grillsäsongen är att grilla korvarna när gästerna anlänt, slanta dem och bjuda på som snacks innan maten. De är också en väldigt god smaksättare i grytor.

Fakta:
Scans premium kryddiga korvar innehåller svenskt griskött. Kötthalten är 90 %. Fetthalten 24-25 %. De är producerade enligt SÄRNÄR, vilket innebär att de är helt fria från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein. De är grovmalda och stoppade i naturskinn. Förpackningen är lättöppnad och väger 240 gram, en korv väger ca 120 gram. Konsumentpris ca 22.50 kr/förpackning.

Pressbilder
Finns att hämta på Scans hemsida http://scan.se /press/pressbilder eller kontakta Laila Romu

Anna Lind, produktchef Scan, tfn: 08-725 80 64
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.

Anna Lind, produktchef Scan