Scan lanserar spännande detaljer till restauranger

Scan Menu är omprofilerat och sortimentet uppdaterat. Från vecka 23 finns även spännande detaljer som njurtapp, kalvbräss, oxkind och griskind. Köttet är som alltid svenskt i Scan-märkta varor. Sortimentet riktar sig de professionella kockarna.

Nu är det trendigt med kött på menyn och att använda detaljer från fler delar av djuret. Scan Menu är ett köttsortiment med lite högre ambitioner på smak och mörhet. I sortimentet finns nu även styckdetaljer som är utmanande att jobba med och spännande att presentera på menyn.

- De nya mer spännande detaljerna i Scan Menu, är framtagna för de professionella matlagarna som vill ha klassiska detaljer, men som för gästen kan upplevas som nya och udda, säger Carina Lauer, produktchef Scan.

Njurtapp: Även kallad slaktarbiff. Den har en kraftig smak, nästan lite som viltkött, med en smak som påminner om mjölk eller smör. Passar bra att grilla eller steka hel.
Kalvbräss: Smaken är mild och nötigt smörig, konsistensen mjuk och mör. Vanligt är att steka brässen i skivor, med eller utan panering.
Oxkind: Den är mycket smakrik och innehåller en del gelatin vilket gör att den blir mycket mör och saftig vid tillagning. Bräsera i rödvin eller använd den i gryta.
Griskind: Passar utmärkt att bräsera eller confitera.

Carina Lauer, produktchef Scan, tfn: 044-19 40 48

Kontakta Laila Romu, tfn 0511-252 19.

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 9,4 Mdr SEK och har 2 500 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22,5 Mdr SEK.

Carina Lauer, produktchef Scan