• Scan/

Scan tipsar stockholmarna om grillning i innerstaden och de 10 bästa grillplatserna

Att grilla i Stockholms innerstad är lättare än man kan tro. Tillsammans med en liten grill och några enkla tips från Scan om vad man bör tänka på när man grillar i stadens parker blir citygrillningen ett sant sommarnöje. För alla grillsugna stockholmare har Scan dessutom tagit fram en lista över stadens 10 mest grillvänliga platser.

Sommaren och grillning är en viktig kombination för många stockholmare, men hur gör man om man vill grilla mitt i city? Att hitta en bra grillplats i innerstaden är enkelt med Scans lista över platser som antingen är utrustade med anordnade grillplatser eller som har särskilda behållare där man enkelt och säkert kan lämna sin engångsgrill efter användning.

– Vi har tagit fram listan för att visa stockholmarna hur lätt det är att grilla i innerstaden och att det finns många alternativ även om man inte har grillningsmöjligheter hemma eller hellre vill ge sig ut i en park, säger Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör på Scan AB.

Innan man ger sig iväg bör man kontrollera så att det inte råder eldningsförbud i området. Detta görs enkelt genom att ringa brandförsvarets automatiska telefonsvarare. Väl i parken är det viktigt att placera grillen stadigt, vindskyddat och att inte ställa den på brännbart underlag. När grillen tänds så kan en rapsbaserad tändvätska med fördel väljas ur miljösynpunkt istället för en traditionell. Dessutom finns även andra mer miljösnälla alternativ så som tändpapper, tändrör och eltändare. Håll grillen alltid under uppsikt och flytta den inte så länge den fortfarande brinner. Tänk på att släcka den ordentligt efter användning. Ta med en flaska vatten för att släcka kolen innan den slängs.

Grillning kräver mört kött. Välj ett nötkött som till exempel entrecote, ryggbiff, filé, rostas eller grillskiva. I princip går allt griskött att grilla men bäst blir karré, kotlett, filé, skinka och sida. Välj gärna grillkött efter fettansättning. Ofta blir marmorerat kött godast, eftersom det infällda fettet reagerar positivt på grillens starka hetta. Det är därför som t ex fläskkarré och entrecôte ofta blir särskilt saftigt och smakfullt vid grillning.

– Det behöver inte vara varken svårt eller komplicerat att grilla men tänk på att aldrig försöka skynda på en bra glöd. Räkna med 20 minuter för att få rätt värme och glöd. Vänd heller inte köttet eller korven för tidigt. Grillytan ska vara fin först, säger Margareta Thorgren.

Efter att grillytan satt sig så vänd ofta på köttet för bästa resultat. Annars finns det risk för att köttet blir torrt och trådigt. Detta gäller särskilt griskött, eftersom det är så magert. Använd en grilltång istället för gaffel när du vänder på köttet, då riskerar du inte att sticka hål i köttet så köttsaften rinner ut. Låt köttet vila en stund innan servering. Tunna skivor 5 minuter, tjockare bitar 15 minuter.

För hela listan över Stockholms 10 bästa grillplatser, se nedan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB, tfn: 070-280 01 68

10 grillvänliga parker i Stockholm

1. Tantolunden

Har behållare för engångsgrillar vid vattnet.

2. Rålambshovsparken

Har behållare för engångsgrillar och anordnad eldplats.

3. Humlegården

Har en ordentlig grillplats i parkleken och behållare för engångsgrillar.

4. Drankensbergsparken

Har anordnad grillplats och behållare för engångsgrillar.

5. Vasaparken

6. Tessinparken

7. Vanadislunden

8. Kristinebergsparken

9. Observatorielunden

10. Bellevueparken

Har behållare för engångsgrillar.

Karta över alla fasta grillplatser i Stockholm.

För mer tips och idéer till grillfesten, besök scan.se.

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.