Svenskarnas julbordsfavoriter – Julskinkan i topp

Svenskarna föredrar traditionella smaker och rätter på julbordet. Scans senaste julundersökning* visar att julskinkan får flest röster, hela 78 procent, när svenska folket radar upp sina julbordsfavoriter. På andraplats hamnar köttbullar med 58 procent, följt av inlagd sill med 54 procent.

– Julskinkan har länge varit en storfavorit bland svenskarna. Den har i stort sett blivit en symbol för det svenska julbordet och den ser inte ut att vara hotad av någon annan maträtt. När man bara får välja en rätt hamnar även då julskinkan överlägset i topp, säger Christina Wennerbo, produktchef på Scan.

Mer än hälften, 53 procent, av svenskarna föredrar att köpa färdigkokt skinka och griljera den själva. 74 procent tycker att det är viktigt att julskinkan är av svenskt ursprung. Det är en ökning med fem procent jämfört med förra undersökningen för tre år sedan. Däremot ser vi en minskning med fyra procent på vikten av att skinkan är ekologisk.

– Inför årets jul lanserar vi en ny julskinka som kommer från vår rapsgris. Grisarna får rapsolja i fodret, vilket ger en bättre fettbalans med högre andel nyttiga fetter, som Omega 3. På naturlig väg blir då köttet saftigare, mörare och mer smakrikt. Det ger en fantastiskt god julskinka, och vi är stolta över att den korades till Svensk Mästare på årets Chark-SM. I rapsgrissortimentet har vi även köttbullar och prinskorv som hör hemma på julbordet, säger Christina Wennerbo.

Topplista Svenskarnas julbordsfavoriter

1. Julskinka, 78 %
2. Köttbullar, 58 %
3. Inlagd sill, 54 %
4. Janssons frestelse, 49 %
5. Prinskorv, 44 %
6. Lax, 43 %
7. Ägg, 39 %
8. Ost, 34 %
9. Revbensspjäll, 28 %
10. Gröt, 28 %

* Undersökningen genomfördes under perioden 28 nov–22 dec 2011. Respondenterna bestod av en internetpanel med 526 svenskar från hela landet från 15 år och uppåt.

Om Scan Rapsgris

Rapsgrisen är en unik innovation från Scan. Köttet från rapsgrisen är märkbart saftigare, mörare och mer smakrikt än vanligt griskött; tack vare en bättre fettbalans med högre andel nyttiga, omättade fetter som Omega 3. Detta uppnås på helt naturlig väg genom att grisarna äter svensk rapsolja som en del i fodret.

Christina Wennerbo, produktchef Scan, tfn: 08-725 81 45
Sara Hoff, kommunikationsdirektör HKScan Sverige, tfn: 044-19 40 25

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 9,4 Mdr SEK och har 2 500 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22,5 Mdr SEK.

Christina Wennerbo, produktchef på Scan
Christina Wennerbo, produktchef på Scan