Nytt Scandic Hotel i centrala Helsingfors

Nytt Scandic Hotel i centrala Helsingfors Scandic Hotel Simonsfältet står nu färdigt och tar imorgon emot de första gästerna. Hotellet får ett av Helsingfors bättre hotellägen, mitt i centrum vid Kampens terminalområde, strax intill busstationen och köpcentret Forum. - Det nya hotellet erbjuder tack vare sitt centrala läge ett eftertraktat alternativ för hotellresenärer såväl i tjänsten som på fritiden och även det mest prisvärda hotellboendet i Helsingfors centrum, säger Aarne Hallama, chef för Scandic Hotels i Finland. "Hotellet är ett genuint "det nya millenniets Scandic Hotel" baserat på det framgångsrika koncept som gjort Scandic till Nordens ledande hotellkedja. Värden som kommer att märkas i verksamheten är omtanke om gäster, om medarbetare, om miljön och om samhället. Hotellet är ett utmärkt komplement till Scandic Hotels utbud i Helsingfors. I Finland har Scandic 24 hotell, varav åtta är belägna i Helsingforsregionen. Hotellet har 360 rum. En del av rummen är specialutrustade för rörelsehindrade och allergiker medan andra är avsedda för familjer eller representation. Rummen som vetter mot innergården har en fransk balkong. Det finns tre sviter och i den översta våningen finns 12 rum med egen bastu och balkong. Hotellet får också sju konferensrum med plats för 10- 80 personer. Terrasspaviljongen i översta våningen, med fantastisk utsikt över staden, är ett utmärkt val för festtillställningar och möten. I gatuplanet finns hotellets egen restaurang Simonsgatan Restaurant&Café med fin utsikt över folkvimlet vid busstationen och centrum. Hotellet har även ett gym och en relaxavdelning. Sommartid finns en uteservering på innergården. Under sommaren färdigställs ca 5 000 m2 affärslokaler i två våningar i anslutning till hotellbyggnaden som dagligen passeras av tusentals fotgängare. En praktisk tunnel för fotgängare förbinder hotellet med köpcentret Forum, Stockmann, järnvägsstationen och Brunnsplatsen. Skanska Etelä-Suomi Oy svarar för uthyrningen av affärslokalerna. Fastighetsägare för det nya hotellet är Tapiola från vilka Scandic hyr fastighetens hotelldel. Skanska Etelä-Suomi Oy har svarat för hotell- och affärsfastighetens projektutveckling, planering och byggande. Arkitektbyrån Hyvämäki - Karhunen - Parkkinen har fungerat som huvudplanerare. Den svenska arkitektbyrån Hardinger Arkitekter AB har planerat hotellets inredning. Bildmaterial av Scandic Hotel Simonkenttä finns på adressen: www.pressi.com. för ytterligare information, vänligen kontakta: Aarne Hallama, affärsområdeschef Scandic Hotels Finland, tel. +358-9 6164 3410 eller mobil +358-50 64 588 Gunnar Brandberg, Direktör Marknad & Investor Relations Scandic Hotels, Tel.08-517 352 12 eller 0709-73 52 12 Scandic Hotels AB är Nordens ledande hotellföretag med 136 hotell i 10 länder. Scandics strategi är att vara en renodlad hotelloperatör. Affärsidén är "att erbjuda många människor det mest prisvärda hotellboendet, både under arbete och fritid". Scandic Hotels AB (publ) Box 6197, 102 33 Stockholm Tfn:08-517 350 00, Fax:08-517 352 80 E-mail: info@scandic-hotels.com, Internet: www.scandic-hotels.com Org. nr.: 556299-1009 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/14/20000614BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/14/20000614BIT00400/bit0002.pdf