Pionjärarbete för brandsäkrare hotell uppmärksammas

Scandic Hotels säkerhetschef Peter Claeson har tilldelats Hans Wermdalens Stipendium 2014. Hans arbete uppmärksammas för det mångåriga engagemanget i säkerhetsfrågor som resulterat i att Scandic Victoria Tower i Kista i norra Stockholm var först ut av Scandichotellen att få den högsta certifieringen ” Väl brandskyddat hotell”. Priset delas ut av säkerhetsorganisationen Swesec och Företagsuniversitetet.

Hans Wermdalens pris delas årligen ut till personer som på olika sätt bidrar till ett säkrare och tryggare samhälle. Förra året gick stipendiet till Jessicka Kangasniemi som är initiativtagaren till Missing People och året dessförinnan gick det till Stöldskyddsföreningens VD Annika Brändström. Detta år går stipendiet till Peter Claeson, säkerhetschef på Scandic, som är otroligt glad och stolt över utmärkelsen:

-       Detta är en bekräftelse på att säkerhetsarbetet på Scandic ligger i framkant och visar också att vi är en trygg plats för såväl våra gäster som för våra anställda. Med detta stipendie kommer jag att fortsätta utveckla och stärka mina kunskaper inom säkerhetsområdet och särskilt då inom krishantering som jag tycker är ett intressant och spännande område, säger Peter.

Stipendiets ändamål är att ge ökade möjligheter för mottagare av stipendiet att bland annat genom fördjupade studier och kunskapsutveckling inom säkerhetsområdet föra branschens brotts- och skadeförebyggande arbete framåt. Stipendiet kan även uppmärksamma innovatörer av särskilt intressanta och/eller betydelsefulla systemlösningar, tjänster och produkter.

-       Peter Claeson har fört säkerhetsarbetet till nya nivåer. Förutom arbetet med brandsäkrare hotell har han tagit fram en interaktiv säkerhetsutbildning som kommer att bli obligatorisk för alla medarbetare inom Scandic och där ämnen som brand, utrymning, sjukvård och krishantering finns med. Det är ett föredömligt säkerhetstänkande som är väl värt att uppmärksamma, säger Urban Doverholt, ordförande i Swesec.

För mer information, var god kontakta
Peter Claeson, Säkerhetschef på Scandic, 0709-73 51 68
Henrik Kolga, VD i SWESEC, 0708- 11 13 15

Fakta om certifieringen ”Väl brandskyddat hotell”
Certifieringen innebär att hotellet arbetar systematiskt med sitt brandskydd både tekniskt och organisatoriskt när det exempelvis gäller att utbilda medarbetarna i brandskyddskunskap, men även att säkerställa att brandskyddsutrustning fungerar som det är tänkt. För att lyckas har Scandic bland annat gjort om sitt webbaserade system för det systematiska brandskyddsarbetet, men även tagit fram en helt egen utbildning för de som är brandskyddsansvariga. Certifieringen är framtagen gemensamt av Brandskyddsföreningen och branschorganisationen Visita och innebär bland annat att hotellen har brandskyddsutbildad personal, att den byggnadstekniska och organisatoriska brandskyddsnivån uppfyller vissa krav samt att man har säkerställt att gällande regler och normer följs. För att certifieras inom den högsta normen ska dokumenterade egenkontroller utföras varje månad, hotellet ska vara helsprinklat samt att det ska finnas minst en brandskyddskontrollant på avdelning. Målsättningen är att alla Scandics svenska hotell skall klara certifieringen.

Scandic är den självklara marknadsledaren i Norden med nästan 230 hotell sedan uppköpet av Rica. Varje dag jobbar våra 13 000 medarbetare mot ett enda mål: att våra gäster ska känna sig välkomna hos oss – oavsett om de kommer för att bo, umgås med vänner eller arbeta. Som den mest hållbara hotellkedjan i Norden har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. scandichotels.se

Taggar:

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.

Citat

Urban Doverholt, ordförande i Swesec