Scandic intar Italien genom franchising

Scandic intar Italien genom franchising I slutet av november öppnar Scandics första franchisehotell utanför Norden, Scandic Bari i södra Italien. Därmed finns hotellkedjan i 10 länder och inom ett år hoppas företagets Nordenchef, Jean-Paul Herzog, på att få se många fler Scandic-skyltar runtom i Europa. I mars tidigare i år offentliggjorde Hilton International sina planer på att erbjuda sina två hotellvarumärken, Hilton och Scandic, till potentiella franchisetagare. Målsättningen nu, liksom då, är att utveckla portföljen snabbare på utvalda marknader. Scandic får nu sitt första franchisehotell utanför Norden, i Italien. "Från början hade vi kanske inte väntat oss en så hög andel ansökningar från Italien men det har visat sig att de uppskattar vår produkt och ser en styrka i varumärket, samtidigt som det finns få nationella hotellkedjor i Italien," säger Jean-Paul Herzog, Nordenchef för varumärkena Hilton och Scandic. Scandic Bari beräknas öppna i slutet av november och är beläget i Bari, Puglias största stad och södra Italiens viktigaste affärsstad. Bari är dessutom känt för sitt läge vid Medelhavet med färjeförbindelse över till Grekland. Hotellet ägs av DE.GE.CO.S.p.a som är en liten men expansiv hotellgrupp i Italien med flera välkända hotellvarumärken i sin portfölj. Hotellet kommer att ha 88 rum fördelat på elva våningar där även restaurang, bar, möteslokaler, gym och simbassäng inryms. "Hotellet stämmer väl in med vår profil och känns redan nu som att kliva in på ett nordiskt Scandic. För oss är detta förmodligen ett av våra viktigaste hotell eftersom det är vårt första inom franchising, vi har därför noga värderat att hotellet passar in i vår profil och att ledning och ägare delar vårt engagemang i hållbarhetsfrågor," avslutar Jean-Paul Herzog. Scandic Bari blir hotellkedjans första hotell i Italien och finns därmed i 10 länder. Hotellet kommer att marknadsföras som Scandic by Hilton. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jean-Paul Herzog, Nordenchef för Hilton och Scandic, tel: 08-517 352 65 Alan Mantin, Marknadsdirektör för Hilton International i Italien, Östeuropa och Malta, tel: +39 06 3509 3033 Martina Frisk, Pressansvarig Hilton och Scandic Sverige, tel: 0709-73 50 70 Scandic är Nordens ledande hotellkedja med 137 hotell i tio länder. Vi erbjuder tillgängligt och enkelt resande för alla - från rutinerade affärsresenärer till familjer som reser med barn. Scandic Hotels AB ägs av Hilton International som ingår i Londonbaserade Hilton Group plc. Tillsammans med Hilton Hotels Corporation i USA, erbjuder vi fler än 2 400 hotell över hela världen. Läs mer på www.scandic-hotels.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/04/20041104BIT20580/wkr0001.pdf

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.