Scandic täcker vit fläck på sin Sverigekarta genom nybygge i Karlskrona

Med byggstart hösten 2008 bygger nu hotellkedjan Scandic ännu ett nytt hotell i Sverige - Scandic Karlskrona. Hotellet som beräknas stå klart under våren 2010 kommer att ha 180 rum och ligga centralt intill Fisktorget på huvudön Trossö i Karlskrona.

För andra gången på kort tid offentliggör Scandic ännu ett nytt hotell i Sverige. Denna gång är det Karlskrona som står på tur. Hotellkedjan Scandic har tecknat ett långsiktigt hyresavtal med NCC som är byggherre och med Dagon som kommer att äga fastigheten. Det nya hotellet börjar byggas under hösten 2008 och beräknas vara klart under våren 2010.

“Vi går igenom en oerhört spännande period just nu med åtta nya hotellprojekt igång,” säger Frank Fiskers, vd och koncernchef för Scandic. “Karlskrona har fram tills nu varit en vit fläck på vår karta och vi har länge letat efter ett passande hotell i staden. Det finns utvecklingsutrymme på hotellmarknaden där, Karlskrona är en framåtsträvande stad och vi tror att vi kan bidra positivt till den rådande stadsbilden,” avslutar han.

Det nya hotellet kommer att ligga centralt vid vattnet på den största ön, Trossö, vilken utgör Karlskrona centrum, med närhet till idrottshallen, Fisktorget och shoppingkvarteren. Totalt kommer Scandic Karlskrona att ha 180 rum, konferens, fitness, restaurang och bar, fördelade på 3 våningar. Hotellet kommer, genom att använda mycket naturmaterial såsom gråsvart skiffer i sin design och arkitektur, förmedla närhet till Östersjön och på så vis bidra positivt till stadsbilden.

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.