Svenska fotbollslandslaget först att checka ut

Svenska fotbollslandslaget har under veckan bott på Scandic Park i Stockholm. Samtidigt genomför Scandic en pilot av en ny digital utcheckningstjänst på Scandic Park. Med några snabba knapptryckningar kan gästen betala sitt rum och checka ut med sin smartphone eller dator. Bekräfta notan, få ett elektroniskt kvitto och lämna nyckeln i receptionen på vägen ut. Efter landskampen mot Färöarna blev fotbollslandslaget de första att checka ut via mobilen, med Marcus Allbäck i spetsen.

-       Det här fungerar verkligen jättesmidigt. När vi bor på hotell så vill vi ha mer tid över till annat, som uppladdning med en långfrukost. Då är det perfekt att det här valet finns, konstaterar Marcus Allbäck.

Gästen kan, genom några få knapptryckningar, kontrollera sin räkning och checka ut via mobilen. Kvittot kommer direkt till mailen och nyckelkortet lämnas i en låda på receptionsdisken.

-       Det här är ett viktigt verktyg för att förenkla och göra vistelsen smidigare för våra gäster. Många är vana att använda liknande lösningar på t.ex. banken eller vid flyget. Det är klart att även vi ska erbjuda det på våra hotell. Vi tror att de uppskattar att kunna checka ut snabbt via mobilen i stället för att stå i kö på morgonen, säger Olle Söder, projektledare på Scandic.

Hotellbranschen har hitintills varit mer traditionellt inställda till detta och ingen har tagit steget fullt ut med att erbjuda tjänsten på alla hotell. Scandic blir nu den första hotellkedjan i Norden som kan erbjuda en enkel och bekymmersfri självbetjäningstjänst på alla hotell. Under hösten räknar man med att tjänsten införts på alla Scandichotell.

Leverantören Ariane Systems
Som leverantör har Scandic valt det franska bolaget Ariane Systems. Ariane arbetar uteslutande med självservice lösningar i hotellindustrin. Företaget har omkring 1500 installationer i Europa. Tillsammans med Ariane har Scandic byggt om lösningen för att ge en bättre upplevelse för användaren med fokus på mobila och snabba lösningar.

För mer information, kontakta:
Olle Söder, Projektledare Scandic, 070-973 58 03
Anna-Klara Lindholm, PR-ansvarig Scandic, 0709-73 52 31

Varje dag jobbar Scandics 7.500 medarbetare med ett enda mål – att du ska trivas. Som Nordens mest hållbara hotellkedja har vi alltid fokus på miljö, socialt ansvar och tillgänglighet. Scandic är Nordens största hotellkedja med omkring 160 hotell i åtta länder och ca 30 000 hotellrum med en omsättning på 923 miljoner EUR. Vi vill vara mer än bara ett hotell – en plats där människor träffas, jobbar och inspireras. scandichotels.se

Taggar:

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.

Citat

Det här fungerar verkligen jättesmidigt. När jag bor på hotell så vill jag ha mer tid över till annat, som att äta en långfrukost. Då är det perfekt att det här valet finns
säger Marcus Allbäck