Scandinavia Online till börsen

Scandinavia Online till börsen Stockholm/Oslo 19 maj 2000: Scandinavia Online AB (publ) ("Scandinavia Online"), det ledande portalnätverket på den nordiska marknaden, offentliggör att företaget kommer att börsnoteras. Det förväntade prisintervallet för erbjudandet är 100 kronor till 140 kronor per aktie. Företaget har ansökt om notering på OM Stockholmsbörsen samt på Oslo Børs. Det globala erbjudandet omfattar 7,6 miljoner aktier om totalt 912 MSEK (112 MEUR) räknat på medelpriset i prisintervallet, vilket Scandinavia Online kommer att erhålla genom en nyemission. Erbjudandet riktas till privatpersoner i Sverige och Norge, internationella institutionella investerare samt amerikanska institutionella investerare under Regel 144A. Efter erbjudandet kommer antalet aktier i Scandinavia Online att uppgå till 43,2 miljoner aktier. Emissionslikviden kommer huvudsakligen att användas för expansion av Scandinavia Onlines tjänsteerbjudande, finansiering av framtida marknadsaktiviteter, potentiella strategiska investeringar och förvärv samt återbetalning av aktieägarlån. Anmälningsperioden börjar den 23 maj 2000 och slutar den 6 juni 2000. Handeln förväntas börja omkring den 7 juni 2000. Scandinavia Online är det ledande portalnätverket på den nordiska marknaden, räknat i såväl antal användare som intäkter. Scandinavia Onlines nätverk består av portaler i Danmark, Finland, Norge och Sverige och omfattar bland annat ämnesspecifika kanaler, ett stort antal funktioner för web-baserade mötesplatser (communities) och kommunikation, sofistikerade sökmöjligheter och integrerad e-handel på de danska, finska, norska och svenska språken. För 1999 uppgick de totala intäkterna proforma till 102,3 MSEK (12,3 MEUR). Scandinavia Onlines svenska portal, som innefattar passagen.se och evreka.com, hade den största räckvidden av webbsiter i Sverige enligt Media Metrix, med över 2 miljoner unika besökare och en räckvidd på 53% av den svenska internetpopulationen i mars 2000. Scandinavia Onlines norska portal (sol.no) var också den största och snabbast växande portalen i Norge enligt Norsk Gallup, med 783 000 unika besökare per vecka under det första kvartalet 2000 och med en tillväxt på 26% jämfört med föregående kvartal. I Danmark är portalen (sol.dk) den andra mest besökta internetportalen (enligt en undersökning av Dansk Gallup, vecka 16, 2000). Scandinavia Online äger också den finska portalen sirkus.com och söktjänsten evreka.fi. De totala intäkterna från första kvartalet för Scandinavia Online i år uppgick proforma till 57,5 MSEK (6,9 MEUR). Scandinavia Onlines målsättning är att bygga på de starka användarrelationer som har gjort företaget till det ledande portalnätverket i Norden till att skapa ett ledande europeiskt företag inom nya medier och kommunikation. Scandinavia Online avser att uppnå detta mål genom följande strategier: * Ytterligare stärka företagets varumärken * Öka användningen av Scandinavia Onlines nätverk * Bli Nordens ledande e-handelsplats * Stödja nya former av internetaccess * Fortsätta den geografiska expansionen * Dra fördel av marknadspositionen genom apportinvesteringar Scandinavia Online ägs direkt eller indirekt av Schibsted ASA, Telia AB, Telenor ASA, ledning och medarbetare. Schibsted, Telia och Telenor kommer att söka maximera värdet på sina innehav genom att låta Scandinavia Online dra fördel av sin nuvarande marknadsposition och internetkompetens, även ifall detta skulle medföra en konkurrenssituation med ägarna; eller ingående av avtal med konkurrenter till ägarna. Förutom de ledamöter som representerar de största aktieägarna har Franco Fedeli och Hannu Bergholm utsetts till styrelseledamöter. Styrelsen förväntar sig att en självständig ordförande kommer att utses i framtiden men ingen definitiv överenskommelse har ännu ägt rum. Goldman Sachs International är Global Co-ordinator och ensam book runner i samband med erbjudandet. Carnegie, Schroder Salomon Smith Barney och UBS Warburg är co-lead managers. Carnegie är retail manager i Sverige och Norge. För mer information, kontakta: Birger Steen (koncernchef), +46 709 35 28 18, birger.steen@scandinaviaonline.se Thomas Ranje (finansdirektör), +46 709 41 54 94, thomas.ranje@scandinaviaonline.se This press release is not an offer of securities for sale in the United States. Securities may not be offered or sold in the United States absent registration or an exemption from registration under the United States Securities Act of 1933 (the "Securities Act"). The Company's ordinary shares have not been and will not be registered under the Securities Act. Får inte offentliggöras i USA, Kanada eller Japan. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/19/20000519BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/19/20000519BIT00560/bit0002.pdf