Succé med gratis ringtoner och ikoner: SOL upplever stort intresse

Succé med gratis ringtoner och ikoner: SOL UPPLEVER STORT INTRESSE Scandinavia Online AB ("SOL") lanserade på måndagen den 2 oktober 2000 gratis nedlastning av ringtoner och ikoner till mobiltelefonen på den norska portalen sol.no. Responsen har varit stark och har överstigit SOL:s mest optimistiska förväntningar. Redan efter 24 timmar var 349.785 sidvisningar registrerade och 32.425 ringtoner och ikoner nedlastade. Gratis ringtoner och ikoner ser redan kort efter lanseringen ut att bli en stor framgång för SOL. Redan under det första dygnet efter lanseringen blev 20.085 ringtoner och 12.340 logotyper nedlastade. Som jämförelse upplyser juridisk rådgivare Inger Elise Mey hos TONO att det enligt TONO:s bedömning totalt blev nedlastat knappt en million i Norge i augusti 2000. -De enskilda aktörerna hade i genomsnitt cirka 2.000 daglige nedlastningar vardera i augusti, fortsätter Mey, och tillägger att SOL naturligtvis har avtal med TONO, även om tjänsterna är gratis. Det står därmed klart att SOL har gjort ett betydande entré på marknaden redan efter ett dygn. Med 349.785 sidvisningar är lanseringen den bästa som Norges största portal någonsin haft. -Våre mest populære tjenester har i overkant av en million sidevisninger i uken, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund i SOL Norge. Med de 32.425 ringetonene og logoene ble det også sendt reklame. For SOL, som skal finansiere tjenesten ved annonse- og sponsorsalg, er dette gledelige tall. -Her kan annonsører kommunisere direkte med et kjøpekraftig og interessant segment, i et meget høyt volum, sier Kristin Skogen Lund. Skogen Lund legger til at SOL løpende vil lansere nye tjenester på mobilt Internett. -Vårt mål er å kapre betydelige andeler av markedet for ringetoner og ikoner, for dermed å stå godt rustet ved senere lanseringer av nye tjenester, sier hun. Tjenestene hos SOL inneholder over 500 ringetoner og nesten 800 ikoner, så det burde være noe for enhver smak. Blant ringetonene finnes alle topp 30 på hitlistene, og utvalget oppdateres kontinuerlig. For ytterligere informasjon, kontakt: Kristin Skogen Lund (Adm. dir. SOL Norge), 90 55 31 61, kristlun@a.sol.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT01000/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT01000/bit0002.pdf