Gränslös kommunikation ombord

Report this content

Gränslös kommunikation ombord Scandinavian Airlines har tecknat ett intentionsavtal med Connexion by Boeing att installera bredband ombord på hela långdistansflottan. Enligt avtalet blir SAS år 2004 ett av de första flygbolagen i världen att erbjuda denna tjänst. - Norden är en av världens mest IT-täta regioner, så att enkelt kunna kommunicera också från luften står högt på resenärernas önskelista, berättar Jens Willumsen som ansvarar för Marketing & Product Management på Scandinavian Airlines. Många kunder vill kunna arbeta ombord, det vill säga nå omvärlden och själv bli nådda. Nu finns en lösning som ska klara dessa förväntningar. SAS-resenären ska kunna koppla upp sin PC/PDA och online använda Internet ombord. De som via Internet kan logga in sig på sitt företags intranät och sända/ta emot e-post med bilagor ska även kunna göra detta från luften. - SAS arbetar långsiktigt för att ge kunderna valfrihet, säger Jens Willumsen. Det ska vara enkelt att resa och idag erbjuder vi exempelvis biljettlöst resande, automater samt bokning, checkin och val av säte via www.scandinavian.net. Passageraren ska via Internet kunna hantera sitt resande oavsett var man befinner sig - hemma, på kontor, flygplats, hotell eller ombord. - SAS har konsekvent varit marknadsledande i införandet av värdeökande tjänster med passageraren i fokus, säger Scott Carson, VD för Connexion by Boeing. Med denna överenskommelse har SAS, som är verksam inom en mycket IT-mogen världsdel, återigen bevisat sin strävan att erbjuda det allra senaste inom mobila kommunikationslösningar. SAS är ett av de flygbolag som ställt krav på Connexion by Boeings bredbandsprodukt. Målet har varit att resenärerna ska kunna jobba effektivt ombord. Informationssäkerhet har etablerats via samma sorts teknik som på marken. Det nya systemet är byggt för att inte störa övrig teknik ombord, vilket ska certifieras av skandinaviska myndigheter. För ytterligare information kontakta: Ulf Ingnäs, Director Product Management Inflight, Scandinavian Airlines, mobil +46 (070) 997 1708 Terrance Scott, Director Media Relations, Connexion by Boeing, Telefon 001 206 655 9350 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/01/20030801BIT01370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/01/20030801BIT01370/wkr0002.pdf