SAS, Amadeus och Netcom lanserar en ny elektronisk resemarknadsplats

SAS, Amadeus och Netcom lanserar en ny elektronisk resemarknadsplats Målet är att ta en ledande position i Norden SAS, Amadeus och NetCom lanserar gemensamt en ny nordisk elektronisk resemarknads-plats riktad mot affärs- och privatresande. Marknadsplatsen, med arbetsnamnet Nordic Travel Hub, avses lanseras under första halvåret 2001. Nordic Travel Hub kommer att vara en helt neutral marknadsplats och ge sina kunder ett komplett utbud av resor och reserelaterade tjänster. - För att garantera neutralitet och bästa möjliga kunderbjudande genomförs detta initiativ i en partnerkonstellation. Nordic Travel Hub är ett självständigt bolag, där SAS, Amadeus och NetCom tillsammans är delägare, säger Erik Strand, marknads-och försäljningsdirektör på SAS. Den nordiska elektroniska resemarknaden förväntas växa mycket snabbt. Nordic Travel Hubs målsättning är att inom ett par år vara en ledande aktör på denna marknad. - Nordic Travel Hub kommer att rikta sig både mot konsumenter och företag, i första hand inom Norden, med skräddarsydda lösningar och funktionalitet för varje segment. Därmed erbjuder vi ett komplett reseerbjudande i alla resesituationer, vilket gör Nordic Travel Hub unikt, säger David Jones, Executive Vice President, Commercial på Amadeus. Flygresor, hyrbilar, hotel, tåg och andra reserelaterade produkter och tjänster kommer att finnas tillgängliga, och stora resurser kommer att investeras i syfte att göra Nordic Travel Hub enkelt och överskådligt att använda. För företag kommer avancerade travel management-funktioner att erbjudas och Nordic Travel Hub kommer också att erbjuda lättillgänglig och översiktlig inspiration till den enskilda individen som vill resa. - Nordic Travel Hub kommer att vara ledande vad gäller att använda ny teknologi och alltid erbjuda sina kunder den senaste funktionaliteten inom exempelvis mobilt Internet, säger Lars-Johan Jarnheimer, verkställande direktör på NetCom. Bennett BTI Nordic har valts som en långsiktig samarbetspartner för att tillhandahålla kunskap och tjänster till den nya marknadsplatsen. Bennett BTI Nordic, som är en av Nordens ledande affärsresebyråer, kommer att garantera god service och lokal närvaro. Både logistiken bakom resandet, t ex biljettering, och kvalificerade resebokningstjänster är områden där Bennett BTI Nordics organisation kan komplettera den elektroniska plattformen. - Här har vi en perfekt kombination mellan den gamla och nya ekonomin vars möjligheter tillsammans kan erbjuda kunderna unika tjänster, säger Mats Frid, VD Bennett BTI Nordic. SAS, Amadeus och NetCom kommer alla att bidra utifrån sin kärnverksamhet och avsätta avsevärda resurser för att göra Nordic Travel Hub framgångsrikt. Genom den starka partnerkonstellationen, där de tre grundarna alla är ledande inom sina respektive områden, har Nordic Travel Hub en unik möjlighet att etablera en ledande position på den nordiska resemarknaden. För mer information kontakta: Erik Strand, Senior Vice President SAS Marketing och Sales Tel +46 (0)709 97 24 24 Corporate and Marketing Communication Amadeus Global Travel Distribution Tel +34 91 582 0160 Lars-Johan Jarnheimer, President and CEO, NetCom AB Tel +46 8 5626 4000 Mats Frid, President of Bennett BTI Nordic Tel +46 8 616 06 94 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT01840/wkr0002.pdf