Take off för första europeiska reseportalen

Take off för första europeiska reseportalen SAS går nu in i ett samarbete med tio andra flygbolag för att skapa den första europeiska resemarknaden där flera olika flygbolag samsas om informationen. Den nya hemsidan kommer att erbjuda rykande aktuell prisinformation inklusive bolagens lägsta tillgängliga priser. Förhoppningen är att sidan ska dra till sig en avsevärd andel av den totala resförsäljningen "online" inom de närmaste två åren. SAS samarbetspartners i projektet är Air Lingus, Air France, Alitalia, Austrian Airlines Group, British Airways, British Midland, Finnair, KLM, Lufthansa och Iberia Den banbrytande hemsidan, som namnges inom de närmaste månaderna, kommer att erbjuda resenärerna det mest omfattande utbudet av flygningar till, från och inom Europa. De kommer också att kunna boka hotell, hyra bil, ordna försäkringar och övriga resebestyr via hemsidan. - Den här hemsidan kommer att revolutionera sättet på vilket europeiska kunder ordnar sin reseplanering. Från hemmet får de nu tillgång till det största internationella nätverket av flygningar och några av de lägsta tillgängliga priserna, samt möjlighet att köpa alla kringtjänster till resan samtidigt. Allt detta på sitt eget hemspråk, säger SAS koncernchef, Jan Stenberg. - Våra efterforskningar visar att kunderna vill kunna jämföra erbjudanden från ett stort utbud av flygbolag på en en och samma hemsida innan de gör sitt köp. Med denna nya hemsida får de den möjligheten. De får också trygghet i förvissningen om att de har att göra med etablerade bolag, säger Jan Stenberg. Lanseringen av hemsidan beräknas ske i slutet av innevarande år. Den kommer att skötas av de inblandade flygbolagen var för sig. Flygbolagen som samarbetar med hemsidan ska förbli konkurrenter i flygverksamheten och kommer inte att informera varandra om prissättning och prisutspel eller annan bolagsunik information av vikt för konkurrensen. Genom hemsidan förväntas en märkbar sänkning av kostnaderna för försäljning och distribution av biljetter för de inblandade flygbolagen. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/28/20030828BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/28/20030828BIT00150/wkr0002.pdf