Kommuniké från årsstämma i Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ)

Stockholm, 28 april, 2016

Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ), 556528-4733, höll torsdagen den 28 april 2016 årsstämma varvid följande beslut fattades.

Beslut om fastställande av räkenskaper, vinstdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2015 samt styrelsens förslag till vinstdisposition som innebär att årets resultat balanseras i ny räkning och att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2015. Vidare beviljade årsstämman styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet gentemot bolaget för räkenskapsåret 2015.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sex, utan styrelsesuppleanter, varvid Göran Persson, Anders Bengtsson, Andreas Ahlström, Hans Hansson och Sara Anderson omvaldes som styrelseledamöter och Raif Nisametdin valdes till ny styrelseledamot. Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsens ledamöter ska utgå med 350 000 kronor till styrelsens ordförande samt 50 000 kronor till var och en av styrelsens övriga ledamöter. Arvode till ledamöter i revisionskommittén ska utgå med 25 000 kronor till kommitténs ordförande och med 15 000 kronor till var och en av övriga ledamöter i kommittén. Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att omvälja det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor. Som huvudansvarig revisor avser Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB att utse auktoriserade revisorn Leonard Daun. Arvode till revisorn ska utgå med fast pris efter genomförd revisorsupphandling.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om ökning av bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier i bolaget. Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner får motsvara sammanlagt högst 36 000 000 aktier. Emissionerna ska ske till marknadsmässig teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall, och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske med apportegendom eller genom kvittning, eller eljest med villkor.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Matti Vikkula, VD och koncernchef

Telefon: +46 (0) 70 597 99 38