Kommuniké från extra bolagsstämma i Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ)

Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ), org.nr 556528-4733, har i dag hållit extra bolagsstämma varvid följande beslut fattades.

Beslut om riktad nyemission av aktier mot betalning i apportegendom

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att öka bolagets aktiekapital med högst 421 092,014667 kronor genom nyemission av högst 210 546 nya aktier mot betalning i apportegendom (antalet aktier har justerats med hänsyn till genomförd sammanläggning av bolagets aktier). Apportemissionen genomförs som ett led av bolagets förvärv av utestående aktier i dotterbolaget Biokraft Holding AS. Rätt att teckna de nya aktierna ska endast tillkomma Joytrack AS och Cora Holding AS som innehavare av aktier i Biokraft Holding AS. Betalning för tecknade aktier ska erläggas i samband med teckning genom tillförsel av totalt 4 981 003 aktier i Biokraft Holding AS. Apportegendom som kan komma att tillföras bolaget mot vederlag av nyemitterade aktier beräknas ha ett värde om 6 316 380 kronor och beräknas komma att tas upp till detta värde i bolagets balansräkning.

Beslut om riktad nyemission av aktier

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att öka bolagets aktiekapital med högst 13 120,000457 kronor genom nyemission av högst 6 560 aktier enligt följande villkor (antalet aktier och teckningskurs har justerats med hänsyn till genomförd sammanläggning av bolagets aktier). Rätt att teckna aktier ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, endast tillkomma Joytrack AS och Cora Holding AS. Bakgrunden till emissionen är att bolaget, som ett led i förvärvet av samtliga utestående aktier i dotterbolaget Biokraft Holding AS, har för avsikt att återbetala de aktieägarlån som Joytrack AS och Cora Holding AS tidigare lämnat till Biokraft Holding. Teckningskursen är 36 kronor per ny aktie och har fastställts efter förhandlingar på armslängds avstånd med tecknarna.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Matti Vikkula, VD och koncernchef
Telefon: +46 (0) 70 597 99 38