• Biokraft International/

Scandinavian Biogas genomför riktad emission och företrädesemission om totalt 86 MSEK samt avser att genomföra säkerställd riktad emission om 60 MSEK. Total emissionsvolym 146 MSEK

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I AUSTRALIEN, HONG KONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, USA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV INFORMATIONEN INTE SKULLE VARA FÖRENLIG MED TILLÄMPLIGA FÖRESKRIFTER.

Som tidigare kommunicerats har Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) ("Scandinavian Biogas" eller "Bolaget") undersökt möjligheterna att genomföra en riktad nyemission om upp till 136 MSEK till ett antal institutionella och privata investerare, där vissa befintliga aktieägare skulle erbjudas att kvitta lån mot aktier, samt i samband med denna riktade emission haft för avsikt att genomföra en företrädesemission om upp till 10 MSEK till samma teckningskurs som den riktade emissionen. Vidare har det kommunicerats att Bolaget erhållit teckningsåtaganden avseende den avseende riktade nyemissionen.

Styrelsen i Scandinavian Biogas har nu, med stöd av bemyndigande som lämnades av årsstämman den 25 juni 2018, beslutat om en riktad nyemission av totalt 31 714 168 aktier, motsvarande en ökning av Bolagets aktiekapital om cirka 6 342 834 SEK. 9 340 000 aktier har tecknats av AB Apriori. Övriga 22 374 168 aktier har tecknats av Bengtssons Tidnings AB (varav viss del betalas genom kvittning av lån), Wipunen Varainhallinta Oy (varav viss del betalas genom kvittning av lån), AC Cleantech Growth Fund 1 Holding AB (genom kvittning av lån) och Erik Danielsson Förvaltning AB (genom kvittning av lån). Teckningskursen i emissionen uppgår till 2,40 SEK per aktie, motsvarande en totalt emissionslikvid om cirka 76 MSEK. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att genomföra en kapitalanskaffning på ett tids- och kostnadseffektivt sätt samt diversifiera aktieägarbasen med en ny institutionell investerare som kan vara bidragande i Bolagets långsiktiga utveckling.

AB Apriori har vidare åtagit sig att teckna ytterligare 25 160 000 aktier till samma teckningskurs, motsvarande en total emissionslikvid om cirka 60 MSEK. Förutsatt att årsstämman, som kommer att hållas den 27 juni 2019, bemyndigar styrelsen att fatta beslut om nyemissioner i enlighet med det förslag som framgår av kallelsen till årsstämman har styrelsen i Bolaget för avsikt att utnyttja detta bemyndigande för att emittera ytterligare 25 160 000 aktier till AB Apriori.

Styrelsen i Bolaget har vidare, med stöd av bemyndigande som lämnades av årsstämman den 25 juni 2018, beslutat om en nyemission av högst 4 283 953 aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”). Vid full teckning av Företrädesemissionen tillförs Bolaget cirka 10 MSEK före emissionskostnader. Den som på avstämningsdagen den 13 juni 2019 är upptagen i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken erhåller en (1) teckningsrätt för varje innehavd aktie. Tjugofem (25) teckningsrätter ger rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget till en teckningskurs om 2,40 SEK per aktie. Genom Företrädesemissionen kan Bolagets aktiekapital komma att öka med högst cirka 856 791 SEK. Teckningstiden i Företrädesemissionen löper under perioden 17 juni-5 juli 2019. Sista dag att inneha aktier i Scandinavian Biogas inklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 11 juni 2019 och första dag att inneha aktier i Scandinavian Biogas exklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 12 juni 2019. AB Apriori kommer inte att ha företrädesrätt att delta i Företrädesemissionen.

Bolaget kommer att upprätta ett memorandum avseende Företrädesemissionen vilket kommer att finnas tillgängligt, tillsammans med anmälningssedel, på Bolagets hemsida www.scandinavianbiogas.com samt på Mangold Fondkommission AB:s hemsida www.mangold.se senast från och med den 17 juni 2019.

Aktieägarna AC Cleantech Growth Fund 1 Holding AB, Bengtssons Tidnings AB samt Wipunen Varainhallinta Oy har åtagit sig att inte utnyttja sina teckningsrätter i Företrädesemissionen. Dessa aktieägares ägande i Bolaget motsvarar ca 68 procent av antalet aktier och röster i Bolaget, varför det kommer finnas möjlighet för övriga aktieägare, eller andra intressenter, att förvärva ytterligare aktier i Företrädesemissionen. För det fall Företrädesemissionen inte fulltecknas kan dock dessa aktieägare komma att teckna aktier i syfte att Företrädesemissionen ska bli fulltecknad.

Emissionslikviden från emissionerna avses användas för att finansiera en förbättring och utbyggnad av Scandinavian Biogas anläggning i Södertörn samt säkerställa visst rörelsekapitalbehov.

Efter den riktade emissionen och Företrädesemissionen som styrelsen för Bolaget har beslutat om kommer det totala antalet aktier i Bolaget, förutsatt full teckning i Företrädesemissionen, att uppgå till 143 096 960 och aktiekapitalet till cirka 28 619 393 SEK. Detta innebär en utspädningseffekt om cirka 34 procent av aktier och röster baserat på det totala antalet aktier i Scandinavian Biogas vid tiden för emissionerna.

För det fall Bolaget genomför den ytterligare riktade emissionen till AB Apriori kommer det totala antalet aktier i Bolaget att uppgå till 168 256 960 och aktiekapitalet till cirka 33 651 394 SEK. Detta innebär en ytterligare utspädningseffekt om cirka 17 procent av aktier och röster baserat på det totala antalet aktier i Scandinavian Biogas vid tiden för denna emission. AB Apriori kommer då att bli Bolagets tredje största ägare med cirka 20 procent av antalet aktier och röster i Scandinavian Biogas.

SV Ventures har agerat finansiell rådgivare i samband med den riktade nyemissionen och Cirio Advokatbyrå har agerat legal rådgivare till Scandinavian Biogas i samband med emissionerna. Mangold Fondkommission AB agerar emissionsinstitut i samband med Företrädesemissionen.

Matti Vikkula, CEO
+46 70 597 99 38,

Erik Arnetz, VD & Partner, SV Ventures
+ 46 70-792 76 18,
erik@svventures.se

Scandinavian Biogas är idag en av Sveriges största privata producenter av biogas som fordonsbränsle. Bolaget driver även en produktionsanläggning för förbehandling av matavfall och industriellt organiskt avfall, samt en anläggning för produktion av rå biogas i Sydkorea. Samt en anläggning för flytande biogas i Norge.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU MAR) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 juni 2019 kl 19:30.

Viktig information
Utgivning, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper som emitterats av Scandinavian Biogas i någon jurisdiktion där ett sådant erbjudande skulle vara olagligt, kräva prospekt, registrering eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Företrädesemissionen i Scandinavian Biogas kommer att ske genom det memorandum som Bolaget kommer offentliggöra i samband med teckningsperiodens början.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Sydkorea, USA, eller någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning. De teckningsrätter, betalda tecknade aktier, aktier eller andra värdepapper som beskrivs i detta meddelande har inte och kommer inte att registreras i enlighet med den vid var tid gällande United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) och de får därför inte erbjudas eller säljas i USA utan att registreras eller omfattas av ett undantag från registrering enligt Securities Act samt i enlighet med tillämplig värdepapperslagstiftning i delstater i USA. Bolaget avser inte att registrera något erbjudande i USA eller att lämna något offentligt erbjudande av värdepapper i USA.