Teckningstid för företrädesemissionen öppen 17 juni tom 5 juli 2019

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER.

Som tidigare kommunicerats Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) ("Scandinavian Biogas" eller "Bolaget") genomför en riktad nyemission om upp till 136 MSEK till ett antal institutionella och privata investerare, där vissa befintliga aktieägare erbjuds att kvitta lån mot aktier, samt i samband med denna riktade emission haft för avsikt att genomföra en företrädesemission om upp till 10 MSEK till samma teckningskurs som den riktade emissionen. Vidare har det kommunicerats att Bolaget erhållit teckningsåtaganden avseende den avseende riktade nyemissionen.

Styrelsen i Bolaget har vidare, med stöd av bemyndigande som lämnades av årsstämman den 25 juni 2018, beslutat om en nyemission av högst 4 283 953 aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”). Vid full teckning av Företrädesemissionen tillförs Bolaget cirka 10 MSEK före emissionskostnader.

Den som på avstämningsdagen den 13 juni 2019 är upptagen i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken erhåller en (1) teckningsrätt för varje innehavd aktie. Tjugofem (25) teckningsrätter ger rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget till en teckningskurs om 2,40 SEK per aktie. Genom Företrädesemissionen kan Bolagets aktiekapital komma att öka med högst cirka 856 791 SEK.

Teckningstiden i Företrädesemissionen löper under perioden 17 juni-5 juli 2019. Sista dag att inneha aktier i Scandinavian Biogas inklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 11 juni 2019 och första dag att inneha aktier i Scandinavian Biogas exklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 12 juni 2019. AB Apriori kommer inte att ha företrädesrätt att delta i Företrädesemissionen.

Investment memorandum finns tillgänglig på Bolagets hemsida – www.scandinavianbiogas.com

VD Scandinavian Biogas
+46 (0)70-597 99 38

Scandinavian Biogas är idag en av Sveriges största privata producenter av biogas som fordonsbränsle. Bolaget driver även en produktionsanläggning för förbehandling av matavfall och industriellt organiskt avfall, samt en anläggning för produktion av rå biogas i Sydkorea.

Denna information är sådan information som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juni 2019 kl. 15:00 CET.

Viktig information
Företrädesemissionen riktar sig inte till personer med hemvist i USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller i någon annan jurisdiktion där deltagande skulle kräva prospekt, registrering eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.

Detta pressmeddelande får följaktligen inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore, Sydafrika eller i någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis strider mot tillämpliga lagar eller regler. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana lagar eller regler. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot amerikanska Securities Act från 1933 eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.