Världens största  LBG fabrik i drift

Biokraft AS har nu framgångsrikt driftsatt världens största fabrik för produktion av flytande biogasbränsle (LBG). Fabriken är belägen på Skogn, utanför Trondheim i mellersta Norge. Driftsättningen av fabriken påbörjades i juni 2018. Fabriken har byggts på totalentreprenad av det svenska företaget Purac AB, och fabriken ägs till fullo (100%) av Biokraft AS.

-Uppstarten har varit framgångsrik och gått enligt plan, säger Håvard Wollan, VD för Biokraft AS.

- Vi är naturligtvis väldigt nöjda med det här och jag vill tacka våra team på Biokraft, Scandinavian Biogas och Purac för deras konsekventa och fina insats under hela sommaren, vilket har garanterat en framgångsrik uppstart för oss på Biokraft, fortsätter Wollan.

Biokrafts fabrik på Skogn kommer initialt att producera 12,5 miljoner normalkubikmeter (Nm3) förnybar metan (biogas) med ett energiinnehåll på drygt 125 GWh per år. Biokraft avser som ett nästa steg att fördubbla denna produktionskapaciteten, vilket skulle ge en total produktionskapacitet på 250 GWh per år.

Fabrikens primära råvaror är avfall och biprodukter från den norska fiskodlingsindustrin samt processvatten från massa- och pappersindustrin.

Biokraft är för närvarande också spjutspetsen för två stora FoU-projekt relaterade till fabriken på Skogn – Det EU-finansierade ”EffiSludge for Life” och det av norska forskningsrådet finansierade ”COMPLETE”. När biogasfabriken nu går in i driftsfasen, har testfaserna för både EffiSludge for Life och COMPLETE-projekten initierats.

EffiSludge for Life är en del av det europeiska forskningsprogrammet för klimatförändring (projektnummer: LIFE14 / SE / CCM 000221). Syftet med projektet är att implementera integrerade processer som tillåter besparingar av energi och kemikalier i det avloppsvatten som uppstår i pappersbruket. Projektet drivs gemensamt av Biokraft, Scandinavian Biogas och Norske Skog.

Syftet med FoU-projektet COMPLETE (Projektnummer: EnergiX 256281 / E20) är att framgångsrikt återcirkulera och återanvända näringsämnena hos Biokrafts egna biprodukter för att odla alger och polyetrar som i sin tur kan ge ingredienser till djurfoder, eventuellt även fiskfoder. Detta betydande innovationsprojekt genomförs i samarbete med Scandinavian Biogas, NTNU, NIBIO, SINTEF Ocean och finansieras av Norges forskningsråd samt Biokraft AS.

- Vår fabrik är ett bra exempel på önskade och nödvändiga industriella bevis för den nya cirkulära bioekonomin, säger Wollan.

Det flytande biogasbränslet (LBG) kommer att köpas och distribueras av AGA, och användas som drivmedel i kollektivtrafikbussar och i allt högre grad även inom privata sektorns tunga transportfordon.

- Vår marknadsplan räknar med en fortsatt stark efterfrågestyrd tillväxt för flytande biogas de närmaste åren och i synnerhet från det tunga transportsegmentet. Vi tror också att användandet av LNG och LBG inom sjöfartssektorn fortsätter att visa en stark tillväxt under de närmaste åren, säger Wollan.

- Vi är mycket nöjda med att se utvecklingen av investeringen och den position vi tog i Biokraft AS för många år sedan, säger Ståle Gjersvold, VD för TrønderEnergi AS.

- Vi lyckades med samarbetet i Biokraft Marin tidigare, och nu lyckas vi med världens största LBG-fabrik på Skogn, fortsätter Gjersvold.

- Som majoritetsägare i Biokraft AS är vi mycket nöjda med att företaget når denna viktiga milstolpe, säger Matti Vikkula, VD för Scandinavian Biogas.

- Biokraft är väl positionerat på den snabbt växande marknaden för flytande biogasbränsle i Skandinavien, fortsätter Vikkula.

- Att omvandla den tunga transportsektorn till ett nollutsläpp är absolut nödvändigt för att minska de totala koldioxidutsläppen, säger Wollan.

- Som en bonus kommer genomförandet av denna marknadsutveckling att generera tiotusentals nya jobb i Skandinavien, fortsätter Wollan.

Om Biokraft AS

Biokraft AS är ett norskt privatägt företag med huvudkontor i Trondheim, Norge. Företaget driver för närvarande världens största fabrik för produktion av flytande biogas och är i framkant av marknadsutvecklingen för att framgångsrikt omvandla den tunga transportsektorn till en nollutsläppssektor genom att använda flytande biogas i tunga transportfordon. Biokraft AS ägs helt av Biokraft Holding AS, som ägs av Scandinavian Biogas Fuels International AB (majoritetsägare), TrønderEnergi AS, Joytrack AS och Cora Holding AS.

Om Scandinavian Biogas Fuels International AB

Scandinavian Biogas marknadsför förnybar energi baserad på biogas samt relaterade tjänster. Koncernen tillför ledande expertis inom reningsprocesser för uppgradering av biogas till drivmedelskvalitet samt för användning av restprodukter från rötningsprocessen som biogödsel. Koncernen investerar i produktionsanläggningar och äger eller hyr dem, framförallt i Norden, i andra marknader kan koncernens kompetens användas som service.

Om TrønderEnergi AS

TrønderEnergi är ett  energibolag med bas i mellersta Norge. TrønderEnergi producerar förnybar energi och äger och driver både vatten och vindkraftverk, och driver ett av Norges största nätföretag.

TrønderEnergi har cirka 400 anställda och förvaltar förnybara energikällor för cirka 12 miljarder kronor. Ståle Gjersvold är VD för TrønderEnergi. TrønderEnergi ägs av 24 kommuner i södra Trøndelag, KLP och NEAS.

VD Scandinavian Biogas
+46 70-597 99 38