Dr Sannas AB (publ) offentliggör delårsrapport för perioden januari-september 2018

Juli-september 2018 (jämfört med juli-september 2017)

• Omsättningen för perioden uppgick till 1 714 KSEK (1 686), en ökning med cirka 2 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -740 KSEK (-466).
  • Soliditeten uppgick till 37 procent (60).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -1 364 KSEK (-28).
  • Ingått avtal med EVD (EgenVårdDistribution i Stockholm AB) som är en av de marknadsledande distributörerna till svenska hälsokostbutiker och ingår i koncernen Hälsokraft HK Holding AB.

Januari-september 2018 (jämfört med januari-september 2017)

• Omsättningen för perioden uppgick till 4 542 KSEK (3 196), en ökning med cirka 42 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -2 650 KSEK (-1 708).
  • Soliditeten uppgick till 37 procent (60).
  •  Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -3 560 KSEK (-704).

Väsentliga händelser efter rapportperiodens slut

• Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperiodens utgång.

VD kommentar

Jag är långt ifrån nöjd men samtidigt stolt över de framsteg vi gjort under kvartalet. Omsättningen tyngdes av att sommarmånaderna hade låg försäljning men vårt målfokuserade arbete under Q2 och Q3 gav ordentligt resultat i september då Sverige kom tillbaka från ledigheten och resulterade i att månaden, försäljningsmässigt, blev årets bästa hittills.

Tillväxten av antalet återförsäljare har varit fortsatt god precis som under Q1 och Q2. I augusti skrev vi avtal med EVD som distribuerar produkter till alla Hälsokrafts butiker samt till ytterligare ett 60-tal fristående butiker. Avslutningsvis gällande återförsäljare avser vi att under Q4 fortsätta vår expansion via hälsomedvetna butiker runtom i Sverige i syfte att göra våra produkter mer tillgängliga.

Under kvartalet reste delar av vårt team runt Sverige och besökte över 70 av våra återförsäljare. Vi fick tid att träffa butikspersonal och massor av våra kunder. Responsen har varit mycket positiv kring våra produkter och det vi gör. På flera ställen tömdes butikshyllorna och vi märker av att fler och fler nu hittat till våra produkter i välsorterade hälsokostbutiker runtom i landet.

Vi har fortsatt lagt mycket tid på att förbereda produktion och material till vår kommande lansering av vår nya grafiska profil. Stort fokus har även legat på att investera i marknadsåtgärder inför vår kommande ansiktsserie som släpps i slutet av november. Det är vår största lansering hittills och innebär att vårt produktsortiment går från nuvarande 15 produkter till totalt 20 stycken. Om man ser till vår hittills blygsamma omsättning i relation till antalet produkter förstår man att de redan nu är mycket populära och uppskattade. Målsättningen framöver är att fortsatt bredda vårt produktutbud samtidigt som vi ytterligare avser öka antalet återförsäljare. I början av året hade vi cirka 80 återförsäljare och vid utgången av Q3 översteg de 300 stycken. Fler ska det bli.

Eftersom vi snart har en komplett hudvårdsserie för hela kroppen har vi under kvartalet fortsatt fört dialog med såväl agenter, distributörer och samarbetspartners för en kommande utlandsexpansion. Vi vidhåller målsättningen att under nästa år ta steget mot nya marknader och förberedelserna kommer att fortsätta under 2018 och 2019 för att göra detta möjligt.

Jag ser fram emot att uppvisa och berätta mer om ovanstående men också att komma med flera positiva överraskningar.

Läs hela VD brevet i den bifogade rapporten.

Nästa rapporttillfälle
Bokslutskommuniké för 2018 publiceras den 20 februari 2019.

Delårsrapporten i sin helhet bifogas.

Denna information är sådan information som Dr Sannas AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2018, kl. 08.30.