• NOSIUM AB/

Scandinavian Health Innovations AB (publ) offentliggör delårsrapport för perioden januari-mars 2020

Januari-mars 2020 (jämfört med januari-mars 2019)

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 2 270 TKR (1 868 TKR), en ökning med cirka 22 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -529 TKR (-587 TKR).
  • Soliditeten uppgick till 25 procent (30 procent).
  • Kassaflödet från den löpnade verksamheten för perioden uppgick till -896 TKR (-60 TKR).
  • Resultat per aktie -0,2 SEK (-0,4 SEK).

Väsentliga händelser under perioden

• Scandinavian Health Innovations (SHI) förvörvar 630 000 B-aktier och 70 000 A-aktier och blir huvudägare i Organic Inspirations AB (publ).
  • SHI:s dotterbolag Natural Shop Europe AB lanserar sin webbshop.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• SHI:s dotterbolag Natural Shop Europé AB beslutar om spridningsemission.

VD kommentar

Nu är det 10:e kvartalet i rad som vi uppvisar tillväxt. Det första kvartalet 2020 har varit ett av de mest utmanande sedan starten. Det som sker i omvärlden påverkar alla företag och jag är oerhört stolt över att vi trots dessa tider uppvisar en tillväxt om cirka 22 procent jämfört med samma kvartal 2019. Resultatet påverkades negativt av att vi under kvartalet haft två dotterbolag som gjorts redo inför sina lanseringar och därmed haft höga kostnader och små intäkter under det första kvartalet. Båda dessa förväntas uppvisa betydligt bättre siffror under andra kvartalet 2020. Jag har tillsammans med vårt team arbetat målmedvetet med att uppdatera strategin och anpassa verksamheten efter de förändringar som sker. Vi har bl.a. infört möjlighet till hemleverans av alla produkter vi säljer i koncernen samt underlättat för våra kunder att även få paket lämnade utanför dörren utan personlig kontakt. Vi har uppdaterat vår expansionsplan för 2020 för samtliga dotterbolag med än mer fokus på online. Vi har nu satt en ny plan som vi är övertygade kommer ge fortsatt positiv effekt i omsättningen trots rådande marknadsläge.

Under mars månad lanserade vi Natural Shop med mycket gott resultat och vi ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget. Med en tillväxt om 29% i april jämfört med mars har beslut tagits om en nyemission i Natural Shop i syfte att tillföra kapital för tillväxt. Dr Sannas fortsätter att växa och i mars uppvisade Bolaget en tillväxt om över 100% i jämförelse med mars 2019. Vi fortsätter att utveckla flertalet nya produkter och i närtid väntar 4 st nya lanseringar.

Lanseringen av Youngevity kommer att skjutas på framtiden. I rådande läge bedömer vi att koncernens personalresurser bäst investeras i de bolag som redan uppvisar en stark tillväxt. De gör att antalet produktlanseringar i år blir betydligt färre men det påverkar inte vår målsättning att hålla en högre tillväxttakt i år än under 2019. Nu senast i maj har vi kunnat följa vårt dotterbolag Organic Inspirations ABs smyglansering av den nya plattformen Ekoappen 2.0. Mottagandet har varit fantastiskt både från företag/partners och besökare. Vi kommer att följa framstegen de kommande månaderna då den nya versionen av appen lanseras, i kombination med flera nya funktioner på plattformen. Nedan i rapporten kan du läsa mer om respektive dotterbolags framsteg under kvartalet samt de intressanta satsningar vi har att se fram emot i närtid.

Vi har ett mycket intressant år framför oss och vi arbetar målmedvetet med att fortsätta uppvisa en god tillväxt de kommande kvartalen!

Ser fortsatt fram emot en spännande och givande framtid!

Nästa rapporttillfälle
Delårsrapporten för perioden april-juni 2020 publiceras den 26 augusti 2020.

Delårsrapporten i sin helhet bifogas.

Daniel Ehdin, VD, daniel@shinnovations.se, tel. +46 70 862 47 40

Denna information är sådan information som Scandinavian Health Innovations AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 maj 2020, kl. 10.00.

Kort om Scandinavian Health Innovations
Scandinavian Health Innovations vision är att göra det enklare att leva ett hållbart och hälsosamt liv. SHI är en venture builder som investerar i och utvecklar innovativa varumärken som riktar sig till hälsomedvetna konsumenter. Målsättningen är att genom synergiförvärv hålla en hög expansionstakt i Sverige och utomlands. Nuvarande innehav består av dotterbolagen Dr Sannas Sweden AB, Natural Shop Europe AB, Organic Inspirations AB och Youngevity AB, www.shinnovations.se. Augment Partners AB, info@augment.se, tel. +46 8 505 651 72, är Scandinavian Health Innovations Mentor.