• NOSIUM AB/

Scandinavian Health Innovations AB (publ) offentliggör delårsrapport för perioden januari-september 2019

Sammanfattning juli-september 2019 (jämfört med juli-september 2018)

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 1 942 TKR (1 714 TKR), en ökning med cirka 13 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -109 TKR (-740 TKR)
  • Resultat per aktie -0,07 SEK (-0,50 SEK)
  • Soliditeten uppgick till 41 procent (37).
  • Kassaflödet från den löpnade verksamheten för perioden uppgick till -118 TKR (-1 364 TKR).

Sammanfattning januari-september 2019 (jämfört med januari-september 2018)

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 6 539 TKR (4 534), en ökning med cirka 44 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -870 TKR (-2 650).
  • Resultat per aktie -0,47 SEK (- 1,80)
  • Soliditeten uppgick till 41 procent (37).
  • Kassaflödet från den löpnade verksamheten för perioden uppgick till -987 TKR (-3 560).

Väsentliga händelser under perioden

• Scandinavian Health Innovations startade varumärket Youngevity under bolaget Youngevity AB som planerar att lansera sina första produkter under Q1 2020.
  • Bolaget har startat ett nytt dotterbolag, Natural Shop AB, som kommer att färdigställa sin tekniska plattform under Q4 2019 och lanseringen kommer ske i etapper t.o.m. Q2 2020.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Scandinavian Health Innovations tecknade aktier i företaget Organic Inspirations AB genom deras pågående emission via Funded by me. Bolaget tecknade 25 000 B-aktier för en teckningslikvid om 250 000 SEK.
  • Robin Grannesberger tillträde rollen som Head of Online Growth på heltid fr.o.m. den 1 november 2019.

VD kommentar

Jag är glad över att vi uppvisar tillväxt i kombination med ett kraftigt förbättrat resultat jämfört med samma kvartal föregående år. Jag hoppas att du som aktieägare, efter att ha läst nedanstående, ser lika mycket fram emot framtiden som jag, vår styrelse och hela vårt team gör.

Teamet är fullt fokuserade på omsättningstillväxt! Men ibland så behövs perioder då stor del av tiden läggs på att konsolidera och planera med målsättningen att framöver öka omsättningstillväxten ännu snabbare. Q3 2019 har varit ett sådan kvartal. Då vi gått från två till tre dotterbolag utan några nyanställningar har det krävts omstruktureringar och nya strategier som kortsiktigt tagit resurser från marknad och försäljning.

Vi kommer löpande de kommande kvartalen presentera nya affärsområden och lanseringar. Nuvarande satsningar och kommande förvärv är alla viktiga steg som inte bara ger synergieffekter mellan dotterbolagen utan även kommer att kunna öka vår tillväxt både på kort och lång sikt, i Sverige och globalt.

Vi fortsätter att förfina och utveckla vår online strategi som gett ökad omsättning och förbättrat resultat samtidigt som det är en viktig pusselbit för att snabbt kunna expandera våra kommande varumärken. En av våra styrkor ligger i vår marknads- och försäljningsstrategi online som både är skalbar på nya marknader likväl som att den snabbt kan implementeras för nya varumärken och förvärv.

Jag hoppas att du som investerare fortsatt ser att våra rapporters resultat och tillväxt ligger i linje med det vi tidigare kommunicerat. Vi närmar oss nu vinst vilket öppnar upp för fler marknads och försäljnings investeringar som ytterligare kommer kunna öka vår tillväxttakt.

Jag är även glad över att vi detta kvartal kan presentera en förbättrad bruttomarginal med ca. 12% jämfört med samma period föregående år.

Ser fram emot en fortsatt spännande och givande framtid!

Nästa rapporttillfälle
Bokslutskommunikén för 2019 publiceras den 20 februari 2020.

Delårsrapporten i sin helhet bifogas.

Daniel Ehdin, VD, daniel@shinnovations.se, tel. +46 70 862 47 40

Denna information är sådan information som Scandinavian Health Innovations AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november 2019, kl. 08.30.

Scandinavian Health Innovations vision är att göra det enklare att leva ett hållbart och hälsosamt liv. Vi är ett house of brands som investerar i och utvecklar innovativa varumärken som riktar sig till medvetna konsumenter. Målsättningen är att genom synergiförvärv hålla en hög expansionstakt i Sverige och utomlands. Nuvarande innehav består av de helägda dotterbolagen Dr Sannas Sweden AB, Natural Shop Europe AB och Youngevity AB, www.shinnovations.se. Augment Partners AB, info@augment.se, tel. +46 8 505 651 72, är Scandinavian Health Innovations Mentor.