90 Scania-motorer till Hägglunds

90 Scania-motorer till Hägglunds Scania har fått en delorder från Hägglunds Vehicle AB på 90 motorer. De ska monteras i Stridsfordon 90. Den nya ordern från Hägglunds Vehicle AB avser Scanias 16-liters V8 - en motor som tack vare sina kompakta mått passar mycket bra i militära applikationer. Beroende på användningsområde ger motorn 620-680 hk. Motorerna ska levereras under 2003 och byggas in i Stridsfordon 90, som därefter kommer att exporteras till Finland och Schweiz. Fordonen ingår i beställningar som totalt omfattar cirka 240 stridsfordon. - Vi har tidigare levererat motorer till motsvarande fordon som idag används av den svenska och norska armén, berättar Lennart Hjelte, Senior Vice President och chef för Scania Industri- & Marinmotorer, och det känns mycket positivt att få fortsätta vårt långvariga samarbete med Hägglunds genom att få leverera vår nyaste motor. För ytterligare information, kontakta · Annika Stenlund, Scania Industri- och Marinmotorer, telefon 08-553 899 90 eller mobil 070-578 99 90 · Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/12/20020612BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/12/20020612BIT00430/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.