95 Scania-motorer till Alvis Hägglunds

95 Scania-motorer till Alvis Hägglunds Scania har fått en order från Alvis Hägglunds på 95 motorer. De ska monteras i Stridsfordon 90. Den nya ordern från Alvis Hägglunds avser Scanias 16-liters V8 - en motor som tack vare sina kompakta mått passar mycket bra i denna typ av specialfordon. Beroende på användningsområde ger motorn 620-680 hk. Scania ska leverera motorerna under 2004. De byggas in i Alvis Hägglunds Stridsfordon 90 till Finland och Schweiz. - Vi har tidigare levererat motorer till Stridsfordon 90 som idag används av den svenska och norska armén, berättar Lennart Hjelte, Senior Vice President och chef för Scania Industri- & Marinmotorer. Det känns mycket bra att få fortsätta vårt långvariga samarbete med Hägglunds genom att få leverera vår senaste motor. För ytterligare information, kontakta · Lennart Hjelte, Scania Industri- & Marinmotorer, telefon 08-553 82317 eller mobil 070-577 76 45 Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/09/20030709BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/09/20030709BIT00200/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.