All-Time-High för Scania i Taiwan och Hongkong

Bussboom i Ostasien All-Time-High för Scania i Taiwan och Hongkong Scania upplever en bussboom i Ostasien. På bara några veckor har nya rekordvolymer nåtts i Scaniadistributören Forefronts bussorderböcker i både Taiwan och Hongkong. I Taiwan köper Scania-kunden Aloha 70 nya långfärdsbussar och i Hongkong låg försäljningen redan i september 50 procent över fjolårets. - Det är flera faktorer som är gynnsamma just nu, säger Torsten Linder som från Hongkong koordinerar Scanias försäljning i CEA-regionen (Chinese Economic Area) tillsammans med Forefront International. - Efter flera år av kris har myndigheterna i Taiwan genomfört en rad stimulansåtgärder för att öka den inhemska efterfrågan. Man har infört lediga lördagar vilket omedelbart resulterat i ett ökat fritidsutbud - inte minst vad gäller resandet. Dessutom har man tillkännagett att restriktionerna för fastlandskineser att besöka Taiwan avskaffas tidigare än planerat, vilket väntas öka turismen i landet. Ökningen av bussförsäljningen uppväger i viss mån den för närvarande svaga lastbilsmarknaden i regionen. Genom de senaste affärerna når Scania i Taiwan en volym på drygt 300 bussar för helåret, vilket är All- Time-High. Detsamma gäller Hongkong som når över 100 enheter. Alohas intercitybussar byggs på Scania K114-chassier som monteras i Katrineholm. Karosserna tillverkas lokalt i Taiwan. Aloha har 145 Scania- bussar i sin flotta. För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, Scania Buses & Coaches, tel 08-553 895 10 eller 070-5508606, e-post gunnar.boman@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Danmark, Polen, Argentina, Brasilien och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/06/20011106BIT00670/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/06/20011106BIT00670/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.