Årets lastbil i Ryssland

Marknadsledande Scania Årets lastbil i Ryssland Scania har vunnit utmärkelsen Årets lastbil i Ryssland i kategorin bästa importerade tunga fordon. Årets lastbil i Ryssland utses av en jury bestående av de ledande fackpressjournalisterna i landet. Juryn hade att välja bland de utlandsproducerade märkena Scania, Volvo, Iveco, Mercedes, MAN, DAF och Renault. Samtidigt publicerades den officiella ryska statistiken över försäljningen av tunga fordon för år 2001. Det framgår där att Scania är ledande med 29 procent av marknaden för importerade lastbilar. Totalmarknaden för tunga fordon i Ryssland, cirka 25 000 fordon per år, domineras helt av de inhemska märkena. Västerländska lastbilar har bara cirka fem procent av totalmarknaden. Men med stigande styrka i den ryska ekonomin ökar nu andelen importerade europeiska lastbilar snabbt och är på väg mot 10 procent. - Utmärkelsen Årets lastbil i Ryssland är självfallet mycket glädjande, säger PG Nilsson, VD i Scanias ryska dotterbolag Scania Russia. - Samtidigt kan vi notera att försäljningen hittills i år överträffat våra egna prognoser och vi är på väg mot rekordvolymer sedan vi inledde verksamheten i Ryssland, vilket innebär drygt 500 fordon. Gensvaret på framför allt vår specialanpassade Griffin-modell har varit närmast överväldigande. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00360/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.