Cecilia Edström ny medlem av Scanias koncernledning

Cecilia Edström ny medlem av Scanias koncernledning Cecilia Edström har utsetts till Senior Vice President och chef för Scanias kommunikationsfunktion Corporate Relations. Hon tillträder befattningen den 1 september och kommer att ingå i Scanias koncernledning. Cecilia Edström efterträder Johan Haeggman, som utsetts till ekonomi- och finansdirektör vid Scania Latin America. Cecilia Edström, som är född 1966, anställdes vid Scania 1995 som chef för Investor Relations. År 2001 utnämndes hon till chef för funktionen Strategy, Business and Brand Development med ansvar för koordineringen av bolagets strategiska beslutsprocess. Cecilia Edström är civilekonom med inriktning på finansiell och internationell ekonomi. Efter examen vid Handelshögskolan i Stockholm 1989 och fram till 1995 var hon anställd i olika befattningar inom Skandinaviska Enskilda Banken Corporate Finance. I sin roll som chef för Corporate Relations rapporterar Cecilia Edström till Scanias VD Leif Östling. Corporate Relations ansvarar bland annat för Scanias kommunikation med media, aktie- och kapitalmarknad samt politiker- och myndighetskontakter. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=43961 För ytterligare information, kontakta Cecilia Edström, tel 08 553 835 57. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 29 100 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2003 blev faktureringen 50,5 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,6 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com [N04024SE] Hans-Åke Danielsson ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040825BIT00220/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040825BIT00220/bild.html Bilder

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.