Frankrikes miljöminister

Frankrikes miljöminister: Scanias miljöarbete i Angers ett föredöme för branschen Tioårsjubilerande Scania Production Angers pekas ut av Frankrikes miljöminister Madame Roselyne Bachelot, Ministre de l´Ecologie et du Developpement Durable, som bilindustrins goda exempel vad gäller miljöarbetet. - Det Scania åstadkommit i sin produktion på miljöområdet här i Angers förtjänar att uppmärksammas av industrin som helhet, sade Madame Bachelot som särskilt kommenterade minimeringen av utsläpp och genomförda energibesparingar. Ministern noterade också att Scania Production Angers tidigt miljöcertifierat samtliga sina processer enligt ISO 14001-normen. De berömmande orden uttalades inför cirka 2 000 medarbetare med familjer och övriga intresserade när Scania höll öppet hus i samband med firandet av 10-årsjubileet av Scanias monteringsanläggning i Angers. Ett firande som även sammanföll med att Scanias franska försäljnings- och servicebolag Scania France fyllde 25 år. - Scanias montering i Angers, som öppnade 1992, har blivit en stor framgång. Inte bara volymmässigt utan också vad gäller kvaliteten, säger Per Hallberg, Group Vice President och ansvarig för Scanias globala produktion. Anläggningen svarar i dag för cirka 25 procent av Scanias Europavolym och sedan starten 1992 har mer än 70 000 lastbilar tillverkats i Angers. Inom kort kommer Scanias miljonte lastbil att gå av line. Och det planeras ske i just franska Angers. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/02/20021002BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/02/20021002BIT00380/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.