Hittills största affären för Scania i Algeriet

Scania’s distributör i Algeriet, Mavia, har sålt 150 lastbilar till transportföretaget Tonic Emballage i Alger. Av dessa skall 120 monteras i Sverige och Holland under januari nästa år och de blir därmed bland de sista i Scania’s 4-serie som tillverkas i Europa.

Resterande antal, 30 dragbilar, skall monteras lokalt i Algeriet av Mavia vid företagets anläggning i Oued Smar strax utanför Alger. De 120 bilarna från Sverige och Holland – flakbilar med kapell och bakgavellyft – skall påbyggas av svenska Gehab i Alvesta. - Det handlar alltså om lastbilar helt klara för kunden att använda, FFU (fit for use), säger Lars Andersson, säljansvarig för Scanias nordafrikanska marknader. - Affären är Mavias hittills största sedan starten i Algeriet för två år sedan. Scanias växande orderbok från kunder i Algeriet är en direkt följd av den oljeprisrelaterade starka konjunktur som just nu råder i landet. Totalmarknaden för importerade tunga fordon beräknas i år hamna på mellan 1 400 och 1 500 enheter. Franska Renault dominerar av tradition importen, men Scania tar successivt nya andelar och når med ordern från Tonic närmare 12 procent av marknaden.

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.