Ny 16-liters V8 med unika prestanda

Ny 16-liters V8 med unika prestanda Scania befäster ledningen i högeffektsegmentet Scanias ställning som "King of the Road" grundar sig till stor del på V8-motorn, som har kört ifrån de flesta konkurrenterna under de gångna tre decennierna. Denna legendariska motor ersätts nu av en än mer imponerande V8 med särklassig körbarhet och driftsekonomi, samtidigt som den uppfyller Euro 3-normen. I enlighet med Scanias modultänkande är många komponenter gemensamma med de senaste sexcylindriga motorerna för att optimera till- gången på reservdelar och servicevänligheten. Ända sedan lanseringen av V8-an på 14 liter 1969 har Scania dominerat de tunga lastbilarnas högeffektsegment. Motorn är känd för att vara robust, slitstark och kraftfull. Med denna motor svarar Scanias 144-modeller idag för omkring 60 procent av de lastbilar som säljs med V8-motorer i Europa. - Vår nya 16-liters V8 är en milstolpe i motorutvecklingen, säger Leif Östling, VD för Scania. Det är den kraftigaste Euro 3-motorn på marknaden. Vi har lyckats kombinera utmärkta prestanda och god driftsekonomi med bra miljöegenskaper. - Prestanda i lastbilsbranschen handlar om produktivitet. Att ha kraft så det blir över uppför backarna gynnar genomsnittshastigheten. Det gör också en kraftig motorbroms eller en retarder när man kör nerför. En lastbil som behärskar situationen gör livet enklare för sin förare, samtidigt som las- ten kommer fram snabbare, säkrare och till lägre kostnad. - Trots att motorn är helt ny innebär Scanias modultänkande att den nya V8-an kommer att kännas bekant för hela vårt servicenät. Många delar och konstruktionslösningar är likadana som eller identiska med Scanias övriga motorer. - Den nya motorn passar Scanias mest krävande kunder, samtidigt som den för V8-traditionen vidare och borgar för image och prestige för sina an- vändare, avslutar Leif Östling. V8-motorn på 16-liter erbjuds i två effektnivåer (480 och 580 hk) i den nya toppmodellen Scania R164, som finns i ett stort antal varianter för fjärrtrafik och andra tunga transporter. Produktionen är redan igång. För ytterligare information, kontakta Per-Erik Nordström, Product Affairs, tel. 08-55385577, e-post per-erik.nordstrom@scania.com eller Ulf Söder- ström, Corporate Communications, tel. 08- 55381044, e-post ulf.soderstrom@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 25 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1999 blev faktureringen 47,1 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000522BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000522BIT00280/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.