Nya monteringsanläggningar i Algeriet, Taiwan och Iran

Scanias Overseas-affär växer: Nya monteringsanläggningar i Algeriet, Taiwan och Iran Scanias snabbt växande försäljning på de utomeuropeiska marknaderna - leveranserna ökade med 16 procent förra året - har lett till beslut om nya monteringsfabriker i Algeriet, Taiwan och Iran. I Algeriet satsar Scania tillsammans med sin algeriska partner Mavia på att snabbt etablera Scanias lastbilar och bussar. Inom kort startar Scania lastbilsmontering i Oued Smar utanför Alger, en anläggning som initialt får en kapacitet på 300 fordon om året. Mavia - Montage Assemblage Véhicules Industriels - räknar med att inledningsvis anställa ett 100-tal personer. Kapaciteten på 300 tunga fordon per år kan sedan successivt öka. I Taiwan handlar det om sammansättning av både lastbils- och busschassier från komponenter tillverkade i Sverige. Det är Scanias distributör för Taiwan och Kina - Forefront International - som i egen regi sätter upp den nya anläggningen. - Vi räknar med en årlig volym på cirka 400-500 fordonschassier, säger Torsten Linder, export manager vid Scanias Hongkong-kontor som koordinerar Scanias affärer i Kina, Hongkong, Taiwan, Vietnam och Filippinerna. I Iran handlar det om busstillverkning och volymerna blir 200 bussar per år. Scania levererar färdiga byggsatser från Sverige till sin iranska partner, busskarossören Oghab, som på plats färdigställer bussarna. - Vi startar verksamheten i höst och innevarande år handlar det om 150 stads-bussar, säger Mikael Kyander, export manager och ansvarig för Iran- projektet. Och från och med nästa år stiger takten till 200 bussar per år, ett antal som beräknas öka efter hand. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkningen sker i Sverige, Ryssland, Brasilien och Mexiko och busskarossering i Sverige, Polen och Ryssland. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01010/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.