Nytt regionhuvudkontor i Sydafrika

2002 rekordår i Sydafrika Nytt regionhuvudkontor i Sydafrikakoordinerar Scanias södra Afrika-affär Med sitt starkaste år hittills bakom sig, sedan återstarten i landet 1995, inviger Scanias helägda dotterbolag Scania South Africa Pty Ltd ett nytt huvudkontor i Aeroton, strax väster om Johannesburg, för koordinering av verksamheten i hela södra Afrika-regionen. Samtidigt flyttas sammansättningen av lastbilar och bussar dit till en ny gemensam anläggning. Därmed blir Johannesburg centrum för Scanias montering av lastbilar och bussar för södra Afrika. Förändringen innebär att bussmonteringsfabriken i Pietersburg i norra Sydafrika stängs. Det nya huvudkontoret utgör det nav kring vilket Scaniaaffären vidareutvecklas också i grannländerna Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi samt Mocambique. Ulf Grevesmühl, VD i Scania South Africa Pty Ltd, säger att det är rätt att investera i Sydafrika just nu: - Affären utvecklas i linje med våra planer. År 2002 blev det bästa året hittills för Scania i landet efter nystarten 1995 med totalt 650 sålda lastbilar och bussar. Av dessa såldes 110 lastbilar och 150 bussar till de övriga länderna i regionen. Den tidigare lastbilsfabriken i Elandsfontein blir nu en ny anläggning för försäljning och service. Det tidigare huvudkontoret inriktas helt på den växande lokala försäljningen i Johannesburgsområdet. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com SCANIA Telephone Telefax Telex Communications +46-8 5538 1000 +46-8 5538 5559 10200 scania s S-151 87 SÖDERTÄLJE SWEDEN ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00820/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.