Rekord för Scania i Österrike

Rekord för Scania i Österrike: 450 lastbilar i största ordern hittills Scanias helägda dotterbolag Scania Österreich har tecknat sin hittills största order: Interliner Transporte & Spedition beställer på ett bräde 450 Scaniabilar till sin växande Europa-trafik. De flesta utrustas med Scanias nya 16-liters V8-motor. Interliner har under de senaste åren köpt nästan 200 lastbilar från Scania. I en kommentar säger Scania Österreich att det nu, inför Interliners expansion, var Scanias möjligheter att erbjuda heltäckande paneuropeisk service som fällde avgörandet. - Ordern är synnerligen viktig. Inte bara för Scania Österreich utan också för Scanias hela europeiska serviceorganisation, säger Håkan Sundström, VD i Scania Österreich. Det är samtidigt roligt att notera att det är den största enskilda order Scania i Österrike någonsin tecknat med en kund. De nya bilarna kommer förutom Scanias V8-motorer också att utrustas med den nya 12-literssexan på 470 hk. Cirka 90 procent av fordonen blir dragbilar som sätts in i Interliners fjärrtrafik. Resten utrustas för olika specialtransporter. Interliners bas ligger i Ried i Traunkreis i Oberösterreich. Leveranserna till Interliner börjar direkt efter årsskiftet och skall vara avslutade inom fyra år. För ytterligare information, kontakta Ulf Söderström, Business Communications, tel 08-553 81044, mobil tel 070-680 9595, e-post ulf.soderstrom@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/08/20011108BIT00870/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/08/20011108BIT00870/bit0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.