Scania hyllas för den nya R-serien

– Med den nya R-serien har Scania tagit fram en toppmodern lastbil som höjer ribban vad gäller bränsleekonomi, köregenskaper och transportekonomi. Det sade juryns ordförande Gianenrico Griffini, när han lämnade över priset International Truck of the Year 2010 till Scania vid en ceremoni på företagets centrum för forskning och utveckling i Södertälje.

International Truck of the Year tilldelas varje år den lastbilsmodell som starkast bidragit till att effektivisera vägtransporterna. Priset, som instiftades 1977, är lastbilsvärldens mest prestigefulla utmärkelse. Juryn består av ledande branschjournalister från 22 europeiska länder. Scanias nya R-serie, som presenterades i september 2009, har fått ett fint mottagande i branschen. Utöver titeln International Truck of the Year 2010 har till exempel modellen Scania R 480 vunnit en stor poängseger i det omfattande jämförelsetestet 1000 Punkte Test, som genomförts av fackpress i Tyskland och som nyligen publicerats i en rad europeiska branschtidningar. Foto och film från utdelningen av International Truck of the Year 2010 finns på http://se.scania.com/truckoftheyearv För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62