Scania investerar i effektivare reservdelsdistribution

Scania har beslutat att öka kapaciteten för distributionen av reservdelar.  Centrallagret i Europa byggs ut och ett helt nytt reservdelslager uppförs i Sydamerika. Totalt investeras cirka 400 miljoner kronor i anläggningarna, som ska tas i bruk under första kvartalet 2013.

− Satsningen görs för att fortsatt kunna hålla en hög tillgänglighet av reservdelar till det ökande antalet Scaniafordon som finns i trafik. Att serviceverkstäderna har god tillgång till reservdelar är av stor betydelse för våra kunders lönsamhet, säger Jan Andries Oldenkamp, som är chef för Scania Parts Logistics.

Scanias centrallager i Opglabbeek i Belgien invigdes 1993 och är sedan 2007 navet i reservdelsdistributionen till bolagets cirka 1 000 europeiska återförsäljare samt till de regionala lager som försörjer Scanias återförsäljare i övriga världen. Den befintliga anläggningen kommer att kompletteras med en ny byggnad på 36 500 kvadratmeter.

I Sydamerika sker Scanias reservdelsförsörjning via en anläggning i anslutning till bolagets produktionsenhet i São Paulo. Denna verksamhet kommer att flyttas till orten Vinhedo i Campinasregionen, som har utvecklats till logistikcentrum för väg- och flygtransporter. Den nya byggnaden är på 16 000 kvadratmeter och innebär en 60-procentig kapacitetsökning.

Parallellt med utbyggnaden av kapaciteten i Europa och Sydamerika satsar Scania på att förstärka den regionala reservdelsdistributionen i övriga delar av världen. I slutet av 2011 etablerade Scania exempelvis ett regionalt lager i Singapore.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2011 uppgick faktureringen till 87,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,4 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se