Scania inviger i Sydkorea

Scania inviger i Sydkorea Scania Korea Jinsa Complex största investeringen i Asien Scania har nu invigt sin hittills största anläggning i Asien, Scania Korea Jinsa Complex, i Sacheon i landets expansiva sydöstra provins Gyeong Sang Nam. Den nya anläggningen bildar navet i Scanias växande sydkoreanska verksamhet. - I regionen rullar redan en stor del av Scanias lastbilsflotta i landet och cirka 25 procent av nybilsförsäljningen sker just här i området som domineras av det stora och transportkrävande stålverket Gwang-Yang, landets största, säger Staffan Sjögren, VD i Scania South Korea Ltd. Regionen genomkorsas av motorvägar och här finns flera betydande flygplatser och här finns några av Sydkoreas viktiga hamnar. Vid öppnandet närvarade Scanias VD Leif Östling som i sitt invigningstal kunde teckna bilden av Scanias framgångsrika affär i Sydkorea: - Scanias affär i Sydkorea har utvecklats till en Scania Success Story. Efter den ekonomiska turbulensen i landet 1997-98, då försäljningen av tunga lastbilar dök ner till noll, rekonstruerade Scania sin verksamhet. Från årsskiftet 1998 arbetar Scania nu i egen regi genom dotterbolaget Scania South Korea. - Och i dag, bara fem år senare, återfinns Sydkorea på Scanias tio-i- topplista över marknaderna med högst försäljning med en årsvolym strax över 2 000 fordon. Scania Jinsa Complex invigde sin serviceverkstad redan vid årsskiftet och i januari kunde reservdelslagret tas i bruk. Nu står också påbyggnadsfabriken klar. Jinsa är förberett för en rad utbyggnadsalternativ i takt med att Scanias sydkoreanska affär fortsätter att växa. För ytterligare information kontakta Bo Östlund tel. nr 070-543 8142. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/06/20030506BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/06/20030506BIT00490/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.