Scania Irizar PB # Coach of the year 2004

Scania Irizar PB - Coach of the year 2004 Låg bränsleförbrukning, utmärkta köregenskaper, god passagerarkomfort och estetisk design är egenskaper som starkt bidrog till att Scania Irizar PB tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Coach of the year 2004 Det är första gången Scania tilldelas bussindustrins mest åtråvärda trofé - Coach of the year. Till grund för utnämningen ligger Coach Euro test, där 14 fackpressjournalister från Europas ledande busstidningar, genomför omfattande testkörningar av de deltagande lyxturistbussarna. - Utmärkelsen visar att vi tillsammans med vår nära partner Irizar, har en mycket konkurrenskraftig produkt i lyxturistbussegmentet, säger Robert Sobocki marknadsdirektör Buss - Coach of the year utmärkelsen är också mycket inspirerande för Scanias europeiska bussorganisationen. Efter en omfattande omstrukturering av verksamheten under de senaste åren, är vi nu på rätt väg vad det gäller lönsamhet och volymtillväxt, fortsätter han. Vid årets test, placerade sig Scania Irizar PB i topp tack vare lägsta bränsleförbrukning, fina köregenskaper, god komfort och högt säkerhetstänkande samt futuristisk design. Bussen som vann Coach Euro test, var en fyrstjärnig 12 meters 2-axlig version med 44 sittplatser, byggd på Scanias chassi K124 EB med separat framhjulsupphängning och utrustad med Scanias 12-liters motor på 420 hk. Scania kommer att få ta emot utmärkelsen av Coach of the Year juryn vid en ceremoni på den internationella bussmässan Bus World i Belgien den 17 oktober. För ytterligare information kontakta Gunnar Boman, tel 08-553 895 10 eller mobil 070-550 86 06 Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkningen sker i Sverige, Brasilien och Mexiko. Busskarossering sker i Sverige, Polen och Ryssland Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/07/20031007BIT00360/wkr0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/07/20031007BIT00360/wkr0004.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.