Scania levererar 300 dragbilar till brittisk dagligvarukedja

Scania levererar 300 dragbilar till brittisk dagligvarukedja Scania kommer att leverera 300 dragbilar till den brittiska dagligvarukedjan Safeway Stores plc. Scania valdes som bästa leverantör efter krävande prestandatester hos kunden. - Vi har haft Scanias lastbilar i vår flotta under många år och vet vilket mervärde märket adderar till vår egen affär, säger Safeways logistikchef Lawrence Christensen. Vårt beslut att åter välja Scania grundas på att Scania erbjuder bilar med den lägsta livscykelkostnaden. Safeway har en lång tradtion som Scaniakund. Denna affär inte bara stärker våra goda relationer med Safeway, utan den understryker också hur väl Scania passar för drift hos den här typen av kunder, Dan Hoij, VD för Scania (Great Britain) Limited. Bilarna som beställts av Safeway, och som kommer att ersätta äldre fordon i bolagets flotta, är försedda med Scanias 11-litersmotor på 340 hk (Scania R114LA 4x2 NA). De kommer att stationeras runt om i Storbritannien och användas för transporter till Safeways 14 regionala distributionslager. För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, tel 08 553 856 62. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Polen, Ryssland, Brasilien och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/22/20030422BIT00910/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/22/20030422BIT00910/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.