Scania Longline - förlängd R-hytt i produktion

Förarna fick bestämma Scania Longline - förlängd R-hytt i produktion Vid en presskonferens i Marrakech i Marocko tillkännager Scania idag sitt beslut att sätta konceptlastbilen med förlängd fjärrtrafikhytt med boutrymme bakom föraren i produktion. Scania Longline ger föraren tillgång till betydligt högre boendestandard, komfort och bekvämlighet. Produktionen inleds i september 2003. När konceptet presenterades under namnet Scania eXc på förra årets lastbilsmässa i Hannover väckte det ett oerhört intresse bland kunder och journalister över hela Europa. - Hytten är konstruerad för att man ska kunna bo i den under längre perioder. Intresset från kunderna överraskade oss, säger Scanias tekniske direktör Hasse Johansson. Vi fick många intressanta kommentarer och förslag och många kunder ville beställa en på fläcken! - Det finns uppenbarligen efterfrågan på hytter av den här typen, trots hindret som dagens längdrestriktioner utgör. Scania Longline blir perfekt för krävande transkontinentala rutter. Scania Longline erbjuds från september 2003 som dragbil i kombination med Scanias 580 hk V8-motor och det automatiska växlingssystemet Scania Opticruise. Hjulkonfigurationerna blir 4x2, 6x2, 6x2*4 (med styrd stödaxel bakom drivaxeln) och 6x4. Avståndet från stötfångare till bakre hyttvägg är detsamma som på Scanias huvbilar med sovhytt. Scania Longline kommer byggas av Laxå Special Vehicles, ett bolag som grundades i januari 1999, men med tradition att bygga specialanpassade Scaniafordon sedan 20 år tillbaka. Läs mer på www.laxasv.se För ytterligare information, kontakta Per-Erik Nordström, Manager Product Affairs, Business Communications, tel. 08-55385577, per-erik.nordstrom@scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT00590/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.