Scania och Hino

Scania och Hino: Hoshiyama Transport första Scaniakund i Japan Scanias strategiska allians med japanska Hino har nu manifesterats med den första leveransen till kund, Hoshiyama Transport. Hoshiyama knöt sina kontakter med Scania i samband med Tokyomässan där Scania för första gången visade upp sina produkter i Japan. Hoshiyama Transport transporterar livsmedel i regionen kring Tokyo och har i dag 23 bilar i sin lastbilsflotta. Den nya Scaniabilen - en R124 med 440 hk turbocompoundmotor - har symboliskt fått registreringsnummer 1. Nästa leverans sker redan om några dagar till en kund i Nagoya. Parallellt med introduktionen är mekanikerutbildningen för serviceverkstäderna i full gång. Den sker hos Hino som ställt i ordning välutrustade utbildningslokaler. Där utbildar nu Scania lärare som sedan i sin tur utbildar mekaniker hos återförsäljare och kunder. Efter några års diskussioner ingick Scania och den japanska lastbilstillverkaren Hino en allians för att stärka företagens marknadstäckning. Ett av de första projekten i avtalet blev möjligheten för Hino att sälja Scanias tunga dragbilar på den japanska marknaden. Samtidigt identifierades ett antal samarbetsområden där de båda företagen successivt kan öka sina intäkter och sänka sina kostnader. Ett sådant område är att dra nytta av det gemensamma kunnandet inom emissionstekniken för att fortsätta minska miljöpåverkan från dieselmotorer. Foto, se www.scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01090/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.