Scania och MAN ingår långsiktigt komponentsamarbete

Scania och MAN ingår långsiktigt komponentsamarbete Scania och MAN Nutzfahrzeuge har träffat ett avtal om samarbete om gemensam utveckling och försörjning av komponenter. Avtalet, som är långsiktigt, omfattar växellådor och axlar. MAN kommer tillsammans med Scania att anpassa vissa av sina axlar och fördelningsväxellådor för användning i Scanias lastbilar. Scania kommer samtidigt att tillsammans med MAN att anpassa vissa av sina växellådor för användning i MAN:s lastbilar. Respektive komponenter kommer att börja produceras efter en utvecklingsfas på cirka tre år. MAN Nutzfahrzeuges VD Håkan Samuelsson och Scanias VD Leif Östling säger i en kommentar: - Efter ingående analyser har vi funnit att vi genom detta komponentutbyte kan uppnå avsevärda synergier utan att riskera vare sig produktidentitet eller våra respektive starka varumärken. Båda företagen kommer med tiden dessutom att uppnå betydande volymfördelar inom komponenttillverkningen. Den europeiska konkurrensmyndigheten kommer att informeras om samarbetsavtalet. För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, tel 08 553 895 10. MAN Nutzfahrzeuge är den största enheten inom MAN Group och en av världens ledande tillverkare av kommersiella fordon. Under räkenskapsåret 2002 sålde företaget, som har 34 000 anställda, cirka 54 000 lastbilar och 7 600 bussar och omsatte 6,6 miljarder euro (ca 59 miljarder kronor) och. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor (ca 5,2 miljarder euro) och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor (ca 410 miljoner euro). Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Polen, Ryssland, Brasilien och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00500/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.