Scania på RAI-utställningen 2003

Scania på RAI-utställningen 2003 · Scania Longline - den ultimata fjärrtransporthytten · Krocknoskoncept - räddar 900 liv · Ny lastbilskörningstävling 2005 · Fleet Management - nya tjänster På årets lastbilsutställning i Amsterdam, som öppnar idag, sätter Scania fokus på lastbilsföraren, förarens kompetens och olika stödfunktioner. Scania Longline - den nya förlängda hytten för internationella rutter - visas publikt för första gången. Vidare demonstreras krockegenskaperna hos Scanias krocknoskoncept, liksom tjänsterna inom Scania Fleet Management. Scania Longline, som presenterades som ett hyttkonceptet i september 2002, är nu i produktion. Den förlängda hytten med högt tak och stort boutrymme bakom föraren är unik på marknaden. Scanias konceptlastbil med krocknos, visad i form av en skalmodell, är konstruerad för att ge extra skydd åt personbilar vid frontalkollisioner. Med bara små anpassningar av gällande längd- och viktrestriktioner skulle det vara möjligt att rädda de 900 liv per år. Konceptet är också ett formgivningsexperiment med syfte att få reaktioner och synpunkter. Scania presenterar sina heltäckande fleet management-tjänster, där det s k kontorsgränssnittet är det internetbaserade Scania Fleet Management Portal. Tjänsterna som erbjuds inkluderar lokalisering (tracking), zonlarm, meddelandetjänst, positionering, fordonsdata samt rapporter för övervakning och uppföljning. Föraren har tillgång till färddata, positionering, larm, personligt överfallslarm, ruttplanering, körtid, meddelandetjänst och integrerad GSM-telefon med handsfree. Young European Truck Driver 2003 - Scanias paneuropeiska lastbilsförartävling anordnad i samarbete med EU-kommissionen - var den största som någonsin arrangerats i Europa. Framgången med tävlingen, som lockade till sig 6 000 unga förare från 20 länder, har gjort att Scania har beslutat om en ny tävling år 2005. Ett representativt urval av de fordon som marknadsförs på den europeiska marknaden finns också utställda, liksom nya komponenter och system för anläggningskörning. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00160/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.