Scania presenterar nytt krockzonskoncept för lastbilar

900 räddade liv per år: Scania presenterar nytt krockzonskoncept för lastbilar Scanias nya koncept för lastbilar med deformerbar krockzon har potential att rädda 900 liv per år på europeiska vägar. Den 600 mm långa extra "motorhuven" är konstruerad speciellt för att ta upp krockenergi vid en frontalkollision med en personbil. Gränsen för överlevnad väntas stiga från 56 till 90 km/h. Scania har lagt ner extra möda på formgivningen och vill testa reaktionen hos kunderna. Förändringar av gällande regler skulle uppmuntra åkerier att investera i säkrare lastbilar. Den 8 oktober, i samband med den tredje Scania Road Safety Conference i Bryssel, presenterade Scania ett nytt krockzonskoncept avsett att minska antalet dödsoffer i olyckor mellan personbilar och lastbilar med omkring 900 per år i de nuvarande EU-länderna. Konceptet visas som en skalmodell och har en kort "motorhuv" konstruerad för att ge vika och ta upp så mycket krockenergi som möjligt vid en kollision med en personbil. Inga hårda eller tunga komponenter får finnas i den extra nossektionen. - Att förändra reglerna för att tillåta extra längd och vikt för lastbilar med krocknos skulle uppmuntra åkeriföretagen att investera i ökat skydd för andra trafikanter, säger Hasse Johansson, Group Vice President och ansvarig för FoU på Scania. Scania har fäst stor vikt vid formgivningen av konceptlastbilen. - Vår utmaning har varit att kombinera Scanias formspråk med krockupptagningsförmåga. Ett lastbilsåkeri som väljer att investera extra i säkerhet vill antagligen att det ska synas också. En lastbil med krocknos måste därför se attraktiv ut för att bli accepterad, avslutar Hasse Johansson. Två tredjedelar av kollisionerna mellan lastbilar och personbilar är frontalkollisioner och den absolut största delen av dessa beror på att personbilen har girat över på fel sida av vägen. Omkring 4 000 människor dödas varje år i sådana kollisioner inom EU. Bilder och illustrationer finns på www.scania.com. För TV finns videomaterial om Scanias krockzonskoncept av broadcast-kvalitet tillgängligt för kostnadsfri nedladdning via www.thenewsmarket.com För ytterligare information, kontakta Magnus Hahn, Senior Vice President, Business Communications, tel. 08-55383510. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00520/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.