Scania säljer fler stadsbussar i Frankrike

Scania säljer fler stadsbussar i Frankrike Scania har gjort ett par viktiga inbrytningar på den tidigare hemma- märkesdominerade franska stadsbussmarknaden. Till Paris och till Amiens i norra Frankrike har Scania sålt totalt 65 stadsbussar av typen Scania OmniCity. - Det är en långsiktig marknadsbearbetning som nu ger resultat, säger Philippe Behaegel, ansvarig för Scanias stadsbussaffär i Frankrike. I Amiens femton mil norr om Paris är det premiär för Scanias bussar. I hård konkurrens har Scania sålt 50 OmniCity låggolvsbussar till det kommunala stadsbussbolaget. - Vi hade det bästa totalkonceptet, med ett väl utvecklat servicekoncept och det fällde avgörandet, säger Philippe Behaegel. Stor betydelse för framgången hade även Scania OmniCitys design, med sina mjukt rundade former och stora glasytor. De övriga femton bussarna har sålts till det Paris-baserade bolaget RATP, som med sina drygt 4000 bussar dominerar stadsbusstrafiken i Paris. De nya 18- meters ledbussarna kommer att gå i trafik mellan Paris centrum och stor-flygplatsen Orly. - Att få RATP som kund är viktigt, då företaget är något av trendsättare bland de franska stadsbussoperatörerna, säger Philippe Behaegel. Det kan få stor betydelse för den fortsatta bearbetningen av den franska stadsbussmarknaden. För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, tel 08-553 895 10 eller mobil 070-550 86 06 Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Polen, Ryssland, Brasilien och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00220/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.