Scania Siam tar över i Thailand

Scania Siam tar över i Thailand Nybildade Scania-dottern Scania Siam tar från och med den första oktober över distributörsskapet i Thailand. Tidigare distributören och affärspart- nern Forefront International, som också är Scanias importör i Taiwan och Kina med Hong Kong och Macau, går in i Scania Siam med en minoritetsandel. - Vi anser nu tiden mogen för att driva den expansiva affärsverksamheten i Thailand i egen regi, säger Jan Jarlhage, ny VD i Scania Siam och tidigare VD för Scanias dotterbolag Scania South Africa. Scania Siam, som utvecklats inom Scania Trade Development, Scanias bolag för nyetablering av företag på utvecklingsmarknaderna, flyttar inom kort in i helrenoverade lokaler invid motorvägen mellan Bangkok och den inter- nationella flygplatsen Don Muang. Anläggningen blir förutom distributörs- centrum samtidigt en av de viktigaste servicepunkterna i Bangkok-området och här finns också, förutom reservdelslager, Scanias serviceskola. - Scania Siam tar över Forefronts personal, säger Jan Jarlhage. Vad som närmast planeras är en expansion av vår verksamhet även utanför Bangkok- regionen. Dessutom har investeringsbeslut fattats om en framtida lokal montering i landet. Att Forefront går in med en andel i Scania Siam ses som positivt: - Vi har haft ett utmärkt samarbete över åren och kunskaperna om de lokala förhålllandena som finns i bolaget är värdefulla för Scania Siam att ta tillvara, understryker Jan Jarlhage. Scania är största europeiska importmärke på flera marknader i Sydostasien. Efter att den ekonomiska krisen bottnat växer nu åter Scanias affär i om- rådet, och nyligen tog Scania över distributörsrollen även i Malaysia i egen regi. För mer information, vänligen kontakta Bo Östlund på telefonnummer 070-543 8142. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 25 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1999 blev faktureringen 47,1 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00420/bit0002.pdf